גמילה מחיתולים

מהי גמילה נכונה?

"גמילה לקראת שליטה בצרכים איננה סתם טכניקה פשוטה שבמהלכה הילד לומד כמה מיומנויות יסוד. זהו שלב התפתחותי חשוב התורם את חלקו לאופן הגיבוש של התפיסה העצמית של הילד."

(ד"ר קלודי טל, "הד הגן", רבעון לחינוך בגיל הרך, חוברת ב',ינואר 2000)

ננסה להתוות קווים מנחים  לתהליך הגמילה מחיתולים במעון.

מהי גמילה נכונה?

לגמילה נכונה ובריאה יש מספר עקרונות מנחים:

  • גמילה נכונה מבוססת על קצב אישי לכל ילד, הבנה שאין גיל מוגדר בו הילד אמור להיגמל.זהו תהליך אנדווידואלי שכל פעוט עובר בקצב שלו.
  • גמילה נכונה מתרחשת בשלבים.
  • גמילה נכונה נוטעת בילד תחושת גאווה והישג.
  • גמילה נכונה מותנית במידת התאום בין ההורים והמטפלות.
  • הורים ומחנכים המאפשרים לילד להתבטא בחופשיות בציור ובמחשק, לתרגל אוטונומיה תפקודית בלבוש ורחצה יוצרים תנאים ואווירה נאותים גם לתהליך גמילה לקראת שליטה בצרכים.
  • שיתוף הילד בתהליך הגמילה חשוב ביותר, שכן מדובר בגופו, ויש לתת לו תמיכה ועידוד.

מתי להתחיל?

ניתן להתחיל בגמילה רק לאחר שמזהים אצל הילד סימנים המראים על נכונות ובשלות לגמילה:

  • מבין ומבצע הוראות פשוטות.
  • נשאר יבש למשך שעתיים רצופות או בשנת צהריים.
  • יציאות סדירות וחזויות מראש.
  • מראה סימנים שהחיתול הרטוב או המלוכלך מפריע לו ומבקש להחליפו.
  • מגלה עניין בשירותים, באנשים ובילדים המשתמשים בהם.
  • מבטא במילים, בתנועות ובמבטים את הרצון ללכת לסיר.
  • רוצה ללבוש תחתונים רגילים או תחתוני גמילה במקום החיתולים.

שיחת תיאום עם ההורים

ברגע שהילד מגלה נכונות ומוכנות, הדרך הנכונה והיעילה היא שיחת תיאום והכנה עם הורי הילד, בהתחשב בסביבתם התרבותית-חברתית.

בשיחה נדון ב:

  1. זיהוי מוכנות ע"פ סימנים אצל ילדים
  2. נשמע מההורים כיצד הם היו רוצים להתחיל בגמילה. ומה מקובל בסביבתם החברתית-תרבותית (לדוג': שימוש בסיר או באסלה, הורדת חיתול לכל היום או למספר שעות בהדרגה וכו')
  3. נבדוק פניות המשפחה לשיתוף פעולה בגמילה
  4. נספר כיצד נהוג במעון לגמול מחיתול, ונגיע להבנה משותפת ומשולבת על מנת להתחיל בתהליך הגמילה
  5. נשתף את הילד בתכנון התהליך
  6. נשתף את חבריו בקבוצה בתהליך הגמילה

ישיבת צוות כיתתית

  1. דיווח על השיחה עם ההורים והתיאום איתם
  2. קביעת מטפלת מלווה לכל ילד כפי  שסוכם עם הוריו
  3. יש להתחיל בגמילה כשלילד יש עדיין חיתול והתנסויות ראשוניות לשימוש בשירותים או בסיר יהיו חוויה חיובית ולא מאלצת.
  4. בדרך כלל  הגמילה היא תהליך הלוקח זמן והילד עלול "לפספס" מידי פעם, עם זאת  על המטפלת לקבלו ולגלות אורך רוח ולעולם אין להשפילו.

הדרכה ותרגול

  • חלק חשוב בתהליך גמילה מוצלח הוא סביבה  תומכת.
  • מומלץ לחזור ולהזכיר לילד מספר פעמים ביום לגשת לסיר או לשירותים,  שכן, כושר הריכוז הנמוך שלו פירושו שניתן בקלות להסיח את דעתו.
  • רצוי לנקוט בגישה קבוצתית, כלומר להקפיד שכל בני הבית והמטפלים יהיו שותפים לתהליך, מעודדים את הילד ומשמשים כמודל לחיקוי. (ראה שיחת תאום עם הורים)

עקביות- המפתח להצלחה 

כמו בכל תהליך, גם בגמילה מחיתולים, חשובה העקביות.
היא שתקבע חלק גדול בהצלחת התהליך, לכן חשוב לשמור על ביצוע השלבים השונים, לעשות אותם פשוטים ככל שניתן, לחזור עליהם לעיתים קרובות ולתמוך בילד לאורך כל הדרך.

סבלנות

הגמילה מהחיתול שונה מילד לילד ודורשת סבלנות.  יש ילדים הנגמלים "בבת-אחת" ויש ילדים שתהליך אצלם ארוך ומתמשך.
ניתן לגמול בצורה מדורגת (לדוגמה: תחתונים בשעות הערות וחיתול בשינה) בהתאם לתאום עם ההורים ובהתחשבות בילד בהבנתו, בבשלותו ובצרכיו.

 קראו מאמר על "גמילה מחיתולים", מאת אורית גודקאר, פסיכולוגית חינוכית מומחית.