שינה ומנוחה במעון

שינה: איגרת כללית להורים

כללי

תינוקות ופעוטות זקוקים לפרק זמן של מנוחה במהלך היום – פרק זמן המאפשר להירגע משלל הגירויים במעון, המעוררים התרגשות כמו פעילויות רבות, מגעים חברתיים ורעש הנלווה אליהם במהלך הבוקר.
שנת הצהריים מהווה חלק ממשך זמן השינה הכללי ביממה היא מאפשרת לגוף ולמח לנוח או לעבד את המידע הנחשף במהלך היום וליצור תנאים טובים לגדילה והתפתחות של הילדים.

השונות בכיתות הגן והבדלים התפתחותיים אינדיבידואלים

קיימים הבדלים גדולים בדפוסי השינה של תינוקות וילדים, המתבטאים במשך שינה שונה במהלך היום והלילה.

מרבית ההבדלים נובעים "מהבשלה" של חלקים שונים במח, ולכן במידה והתינוק / הילד הפסיק את שנת הצהריים באופן ספונטאני וטבעי (ללא סיבות בריאותיות/ חברתיות/ סביבתיות) אין להתעקש עימו על השינה.
גם משך השינה משתנה בהתאם ל"הבשלה המוחית" ולכן ניתן לראות ילדים הזקוקים לפרקי זמן שינה שונים.

לעיתים, הורים מדווחים על כך שילדם הגיע לשלב בו הוא אינו זקוק יותר לשנת צהריים, אולם בפועל, הילד מאותת על צורך בשינה (במעון). במקרים אלו ובמקרים אחרים (בהם הילד מאותת כי אינו זקוק לשינה, אך ההורה מבקש שישן), יפעל צוות המחנכות בהתאם לצרכי הילד וימשיך לקיים דיאלוג ומעקב בנושא עם ההורים.
בכיתות הגן השונות תוכלו לראות התמודדות שונה עם ובזמן השינה והמנוחה, המותאמת בהתאם לשלב ההתפתחותי של גיל הילדים ותוך כדי התייחסות לצרכים האינדיבידואלים של כל ילד.

  • כיתת התינוקות (אפרוחים):  ישנם תינוקות אשר ישנו מס' פעמים ביום, תנומות קצרות של כ- 20 דק' בכל פעם ויש כאלה שישנו שנת צהריים אחת וארוכה. כאשר התינוק ער המחנכות מקפידות שלא להשאירו במיטתו אלא בזמן ניקיון והתארגנות.
  • כיתת הפעוטות (פרחים): מרבית הילדים בגיל זה כבר ישנים פעם אחת במהלך היום, בשעת הצהריים ( בין 13:15-15:30), ילדים שיזדקקו לשינה נוספת במהלך היום וילדים אשר מסיבה מסוימת יתקשו או שאינם זקוקים לשנת צהריים, יקבלו מצוות המחנכות התייחסות מותאמת כמוזכר לעיל'.
  • כיתת הגנון (נרקיס): מרבית הילדים ישנים בשעות הצהריים החל מ- 13:15 ועד 15:15. ילדים אשר מסיבה מסוימת יתקשו או שאינם זקוקים לשנת צהריים , יקבלו מצוות המחנכות התייחסות מותאמת כמוזכר לעיל'.
  • כיתת הגן (אירוס): מרבית הילדים ישנים בשעות הצהריים החל מ-13:30 ועד 15:15.    ילדים אשר מסיבה מסוימת יתקשו או שאינם זקוקים לשנת צהריים, יקבלו מצוות המחנכות התייחסות מותאמת כמוזכר לעיל'.
    בכיתה זו נערך צוות המחנכות להמשך השנה בה צפויים להיות יותר ויותר ילדים, אשר יבקשו שלא לישון  בשל תהליך ההתפתחות הטבעית.
  • כיתת טרום חובה משולבת גן (סביון): כיתה זו מאופיינת בכ- 10-12 ילדים הזקוקים לשינה ובכ- 15 ילדים המבקשים שלא לישון. לכן צוות המחנכות נדרש לפעל במס' מישורים ובמקביל:בכיתה זו יופעלו בשעת מנוחת הצהריים מגוון מוקדים רחב (משחקי הרכבה לצד משחקים דידקטיים) ופעילות בקב' בתחום המוטורי (יציאה לחצר / ממ"ד וכו'), חברתי (הפעלות חברתיות ומשחקים), ודידקטי (דפי עבודה וכו').
    1. להעניק תשומת לב אישית לילדים הזקוקים לשינה.
    2. לדאוג לארגון ולניקיון הסביבה החינוכית בגן – להמשך הפעילות השוטפת.
    3. להפעיל ולתת מענה מותאם לילדים הערים, תוך כדי התייחסות לצרכיהם האישיים, לצרכי הילדים הישנים ולסביבת הגן.

כתבה וערכה: עינת בניטה, מנהלת מעון המרכז לגיל הרך ויצו, מכון ויצמן