מתקדמים בקצב המדע

עשור לתכנית רוטשילד-ויצמן להוראת המדעים

english

כתבות

תאריך: 20 נובמבר, 2018

תחומי המדעים והטכנולוגיה והוראתם מתקדמים במהירות מסחררת וחשוב שהמורים יהיו מעודכנים בחידושים האחרונים וישלבו את הידע הזה בשיעוריהם. זה היה הרעיון שהוביל בשנת 2008 להקמת תכנית רוטשילד-ויצמן למצוינות בהוראת המדעים, בתמיכתה של קרן אדמונד דה רוטשילד.

התכנית הוקמה ביוזמתה של המחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע, במטרה להקנות למורים כלים וידע מדעי המאפשרים להם לעמוד בקצב של המגמות החדשות במדעים והוראתם. בראש התכנית עומדים שניים – פרופ' שמעון לויט מהמחלקה לפיסיקה של חומר מעובה ופרופ' בת שבע אלון מהמחלקה להוראת המדעים. מדענים מכל חמש הפקולטות שבמכון היו מעורבים במהלך השנים בפיתוח קורסים, תכניות לימודים והדרכות.

"יעדי התכנית המידיים היו להעניק למורים הזדמנויות ייחודיות להרחיב את הידע שלהם ובכך להעצים אותם ולהגביר את המוטיבציה שלהם", אומרת פרופ' אלון, "זאת, עם ההדרכה הטובה ביותר שניתן לקבל – ישירות ממדעני מכון ויצמן. לא יכולנו לקוות למצב טוב יותר של מורים שמלמדים מורים". 

בתכנית שני מסלולים: לימודים לתואר שני (MSc) בהוראת המדעים (ללא תזה) ופיתוח מקצועי לבעלי תארים מתקדמים. המסלול השני מיועד למורים עם MSc או דוקטורט במדעים או בחינוך מדעי ולבוגרי מסלול ה-MSc של התכנית המעוניינים להעשיר את מיומנויות ההוראה והידע הפדגוגי שלהם.

מסלול ה-MSc חושף את המורים למחקרים העדכניים ביותר המתקיימים במעבדות מכון ויצמן, לנושאים עכשוויים במדע כללי ולחידושים בחינוך המדעי. נוסף על כך, במהלך הלימודים וגם אחריהם, המשתתפים מקבלים מהחוקרים ומהסגל החינוכי במכון סיוע בפרויקטים שהם מיישמים בשטח.

כ-30 מורים, העוסקים בהוראת ארבע דיסציפלינות - ביולוגיה, כימיה, מתמטיקה ופיסיקה, מתקבלים לתכנית בכל שנה. עד היום סיימו אותה 253 מורים שקיבלו תואר MSc במסגרת תכנית רוטשילד-ויצמן. הם מגיעים מ-130 יישובים ברחבי הארץ ומייצגים אוכלוסיות וקבוצות חברתיות מגוונות: מאזורי מרכז ופריפריה, דתיים וחילוניים, דוברי עברית ודוברי ערבית.

"תשעים ושמונה אחוזים מהמשתתפים ממשיכים ללמד עם תום התכנית, ורובם אומרים שהידע המדעי והפדגוגי שרכשו בה גרר שינויים משמעותיים בפרקטיקות ההוראה שלהם", אומרת פרופ' אלון. במחקר הערכה שנערך על התכנית נמצא כי כשלושה רבעים מהתלמידים שלמדו אצל המורים בוגרי התכנית דיווחו על שינויים ניכרים בגישות ובדרכי ההוראה שהמורים מיישמים בכיתה.

בעשר השנים שחלפו מהשקת התכנית, היא הפכה למודל לקידום פיתוח אקדמי ומקצועי של מורים למדעים ולמתמטיקה בישראל ובוגריה משמשים "שגרירי מדע" בבתי הספר ובקהילות מורים.

"התכנית העשירה את הידע שלי בתחומים רלוונטיים רבים, כגון ביולוגיה מולקולרית וביואינפורמטיקה", אומרת הבוגרת תרזה גדרון מטבריה. מירב בן דוד מאשקלון מוסיפה: "תכנית רוטשילד-ויצמן, בגישתה המעשית והיסודית, העניקה לי כלים פדגוגיים בקשת רחבה של נושאים, ואני מנצלת אותם בשיעורים יומיום".

לאחרונה, קיבלה התכנית תרומה חשובה מקרן משפחת מוריס ורוזלינד גודמן בקנדה.

 

The Rothschild-Weizmann Program is funded by the Edmond de Rothschild Foundations and the Morris and Rosalind Goodman Family Foundation

Prof. Bat-Sheva Eylon is the incumbent of the Chief Justice Bora Laskin Professorial Chair of Science Teaching. Prof. Shimon Levit is the Harry and Kathleen Kweller Professor of Condensed Matter Physics