Business toolbox for scientists

 The Dimitris N. Chorafas Lecture Series 2017

 

הרשמה לקורס: באמצעות מערכת הקורסים של מדרשת פיינברג

מועד אחרון להרשמה: ניתן להירשם עד ה-21 באוגוסט 2017

שכר לימוד: מהמשתתפים בקורס ייגבו 300 ש״ח – דמי השתתפות עצמית בעלות הקורס. הסכום הנ״ל ייגבה (בניכוי מהמלגה) מכל מי שתשלח אליו הודעת קבלה לקורס והוא לא יבטל את השתתפותו בקורס שבוע לפני תחילתו.

שפת ההוראה: שפת ההוראה בסדרה הנוכחית תהיה עברית

מקום הקורס: אולם הרצאות C במדרשת פיינברג

ימים ושעות: בימי רביעי בין השעות 16:30-20:00

תעודת השתתפות: למשתתפים תוענק תעודה מטעם המרכז הבינתחומי בהרצליה המאשרת את השתתפותם בקורס


אשכול ליבה 1 - חשיבה אסטרטגית ניהולית

חשיבה אסטרטגית היא כלי עסקי חשוב במעלה לכל מנהל בכל דרגה ובכל תחום, בחינת ההתפתחויות וההישגים של הארגון בפרספקטיבה אסטרטגית תעצים את יכולת הקריאה האסטרטגית והבנה העסקית הארגונית של המנהל. באשכול ליבה זה יוצגו עקרונות החשיבה האסטרטגית למשתתפי התכנית, הרפרטואר הבסיסי של אסטרטגיות עסקיות ודגמי-האב של כלים אסטרטגיים. האשכול יקנה למשתתפים ידע, שפה ותובנות אשר יאפשר תרגום של אותם עקרונות להבנה עסקית.

אשכול ליבה 2 - חשיבה עסקית פיננסית

הבנה עסקית בשילוב עם ידע חשבונאי בסיסי מאפשרים להגיע לתובנות במהירות גבוהה יחסית. יכולת ניתוח דו"חות פיננסים מהווה כלי עסקי חשוב להבנת ההשלכות הפיננסיות של קבלת החלטות, השלכות אשר יכולות לשפוך אור על ההזדמנויות ואפשרויות הטמונות בעתיד. התקציב העסקי הינו כלי חיוני בסביבה עסקית תחרותית, יכולתה של כל יחידה לתכנן ולחזות בצורה מושכלת את העתיד העסקי יבטיח לה יתרון קיומי מעשי. באשכול ליבה הזה יוענקו למשתתפים מושגים מרכזיים וכלים מעשיים לבנייה ותכנון של תכניות עבודה - הצגת השוני בין חיזוי עסקי מושכל לבין דו"ח רווח והפסד המשקף את העבר. יתורגלו כלים ושיטות עבודה אשר יאפשרו למנהל לעקוב ולנהל בהצלחה תקציב בסביבה משתנה וחסרת וודאות.

אשכול ליבה 3 - אתגור מודלים חשיבתיים

הגישות העדכניות לחדשנות בארגונים, אינן משאירות את החדשנות לקומץ קטן של אנשים במחלקת הפיתוח או השיווק, אלא עוסקות בפיתוח חשיבה חדשנית ושבירת פרדיגמות כאורח חיים בכל תחומי העשייה הארגונים. באשכול ליבה זה יכירו המשתתפים גישות חדשניות לחשיבה חדשנית שיטתית אשר יקנו כלים שונים למשתתפים.

מרצי התכנית

פרופ' רוני שחר, דיקן לשעבר של בית ספר אריסון למנהל עסקים במרכז הבינתחומי הרצליה. בעל דוקטורט בכלכלה מאוניברסיטת תל-אביב. לאחר פוסט דוקטורט באוניברסיטת הרווארד הצטרף כפרופסור לביה"ס למנהל עסקים של אוניברסיטת Yale. בעבר שימש כראש התמחות שיווק בפקולטה לניהול באוניברסיטת ת"א. בשנים האחרונות שימש גם פרופסור אורח בביה"ס למנהל עסקים באוניברסיטת Duke.

פרופ' ורדה ליברמן, בעלת דוקטורט במתמטיקה מאוניברסיטת תל אביב. עומדת בראש התחום של שיפוט וקבלת החלטות ובראש היחידה ללימודי מתמטיקה-סטטיסטיקה במרכז הבינתחומי. במקביל היא משמשת מזה שנים כחוקרת אורחת באוניברסיטת סטנפורד. פרופ' ליברמן היא מומחית בתחום של שיפוט וקבלת החלטות, בו היא חוקרת ומפרסמת בשיתוף עם טובי המומחים בתחום, ביניהם, פרופסור עמוס טברסקי ז"ל (שותפו למחקר של דניאל כהנמן), איתו אף כתבה ספר בנושא בשם: "חשיבה ביקורתית".

פרופ' ניראון חשאי, פרופ' לאסטרטגיה במרכז הבינתחומי הרצליה. תחומי התמחותו העיקריים: אסטרטגיה עסקית, אסטרטגיה בינלאומית ויזמות. משמש כמרצה לאסטרטגיה במרכז הבינתחומי וכראש ההתמחות באסטרטגיה ויזמות בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה העברית בירושלים.

פרופ' רונן הופמן, ד"ר ליחסים בינלאומיים (Kings College London, אוניברסיטת לונדון); מרצה לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי הרצליה, מנהל כנס הרצליה ה-17. ד"ר הופמן כיהן כחבר כנסת בכנסת ה-19, שירת כחבר בוועדת החוץ והביטחון וכיהן כיו"ר וועדת המשנה למדיניות חוץ והסברה; מומחה לניהול ויישוב סכסוכים, לפסיכולוגיה פוליטית ולמשא ומתן מדיני ; לשעבר יועץ מדיני לשר-הביטחון, מזכיר צוות שיחות השלום עם סוריה ומייסד משותף של המכון הבינלאומי למדיניות נגד טרור במרכז הבינתחומי הרצליה.

פרופ' דן סגל, בעל תואר Ph.D בחשבונאות מאוניברסיטת NYU; כיהן כפרופסור באוניברסיטת טורונטו טרם הצטרפותו למרכז הבינתחומי הרצליה. תחומי המחקר כוללים את ההשפעות הכלכליות של המידע החשבונאי וניהול רווחים. פרסם מאמרים בירחונים המובילים בתחום החשבונאות והמימון. תחומי ההוראה כוללים חשבונאות פיננסית, וניתוח דוחות כספיים והערכות שווי, בתוכנית החשבונאות ובתוכנית ה-MBA.

פרופ' יעקב גולדנברג, פרופ' לשיווק בביה"ס למנע"ס במרכז הבינתחומי, ופרופסור אורח בביה"ס למנהל עסקים בקולומביה. מומחה ליצירתיות, פיתוח מוצרם חדשים, הפצת חידושים, מורכבות בדינמיקות שוק והשפעות של רשתות חברתיות. עבודותיו המדעיות פורסמו בכתבי עת מובילים בעולם והוא מחברם של שני ספרים בהוצאת קיימברידג'. עבודותיו סוקרו בעיתונים: NY Times, Wall Street Journal, Wired, The Economist, Boston Globe ועוד.

Business Toolbox for Scientists

The unique "Business Toolbox for Scientists" lecture series is a collaboration between the Feinberg Graduate School at the Weizmann Institute of Science and the Executive Education and Continuing Studies at the IDC Herzliya. This lecture series is part of the Career Development Program that the Feinberg Graduate School offers to its students. The goal is to expose research students in science to basic concepts of the business world, and provide them with the necessary knowledge and skills to develop business-like thinking based on the core academic clusters of Business Administration.This knowledge should help participants in taking their first steps toward the next stage in their career, as well as improve their employment potential in the competitive job market, as leaders of R&D teams, entrepreneurs in startup companies, in leading professional positions in government ministries, as lead researchers in academic institutions, in the educational system etc. The program combines academic lectures given by top IDC faculty members with experiential learning based on case study analysis and guest lectures from leading Israeli executives.

Core Cluster 1: Strategic Thinking

Strategic thinking is an important business tool for executives at any level and in any field. A review of the organization's development and achievements from a strategic perspective will enhance executives' strategic analysis abilities and their organizational understanding. This core academic cluster aims to introduce participants to the principles of strategic thinking, the basic repertoire of business strategies and the models of strategic tools, and provide participants with knowledge, language and insights that will enable them to translate these principles into business understanding.

Core Cluster 2: Financial Business Thinking

Business understanding combined with basic accounting knowledge makes it possible to reach insights at a relatively high speed. The ability to analyze financial statements is an important business tool for the understanding of the financial implications of decision-making, which can shed light on future opportunities and possibilities. A budget is an essential tool in a competitive business environment, the ability to intelligently plan and forecast the business future for each unit will ensure a practical and existential advantage. This core academic cluster aims to introduce participants to key concepts and practical tools for planning and outlining business and work plans – presenting the difference between an intelligently crafted business forecast and a profit and loss statement that reflects the past. As part of their studies, participants will practice the tools and work methods that allow executives to successfully track and manage budgets in a rapidly- changing and uncertain environment.

Core Cluster 3: Challenging Mindset

The latest approaches to innovation in organizations do not leave innovation to a handful of individuals in the marketing or R&D departments, but rather focus on developing innovative thinking and paradigms shifting as a way of life in all aspects of the organizational activity. This core academic cluster aims to introduce participants to innovative systemic thinking that will provide them with various tools for the future.

Program faculty

Prof. Ron Shachar, Former Dean of the Arison School of Business, has a PhD in economics from Tel Aviv University. After a post-doc period in Harvard University, he joined Yale School of Management. In 1997 he returned to Israel and until recently he was the head of the marketing area in Tel Aviv University (where he also won the best professor award). Since 2006, he is also a visiting professor in Duke University. His work has been published in leading journals in various fields (marketing, economics and political science) and some of them have received attention from the popular news media (e.g. Wall Street Journal and Fox News). Professor Shachar serves as an associate editor in two leading journals and on the editorial board of other leading journals.

Prof. Varda Liberman is one of the founders of the IDC and served as the Vice Dean of The Arison School of Business. She is the head of Judgment and Decision Making area and the director of the Mathematical and Statistical studies at the IDC. Prof. Liberman served as an associate researcher at the Institute for Advanced Studies of the Hebrew University and at Stanford University where she continues to serve as a visiting researcher every summer. Her research interest deals with probabilistic judgments and decision-making in which she co-authored the book Critical Thinking with the late Amos Tversky. As an expert on decision-making.

Prof. Niron Hashai is a visiting associate professor at New York University. Niron's current research centers on the management and economics of international business. His work studies the theory of the multinational corporation, the internationalization of "Born Global" firms, the relationships between internationalization, product diversification and firm performance, technological Innovation and internationalization, knowledge transfer costs, R&D internationalization and growth patterns of small high technology firms. Niron's research papers have been published in top strategic management, international business and innovation journals including: Strategic Management Journal. Journal of International Business Studies, Journal of Management and Research Policy. He has also co-edited two books.

Prof. Jacob Goldenberg is a visiting professor at the Columbia Business School. His research focuses on creativity, new product development, diffusion of innovation, complexity in market dynamics and social networks effects.  Prof. Goldenberg has published in leading journals such as Journal of Marketing, Journal of Marketing Research, Management Science, Marketing Science, Nature Physics and Science. He is an author of two books by Cambridge University Press.

Dr. Dan Segal has taught managerial accounting and financial accounting at top North American universities, including the University of Toronto, where he served as an assistant professor. Dr. Segal has published research papers in leading accounting journals. His primary research interests include earnings management, valuation and the effects of accounting information on economic decisions.

Dr. Ronen Hoffman holds a Ph.D. in War Studies from Kings College, London. His expertise is in the field of Political Psychology, focusing on the psychological and cultural barriers in the areas of conflict resolution and political negotiations. Hoffman served as the personal assistant to the late Prime Minister Yitzhak Rabin, during which time he coordinated the Israeli delegation's peace negotiations with Syria. Dr. Hoffman has served as a senior adviser to the Minister of Defense as well as an adviser to the Minister of Health, focusing on international economic cooperation. Dr. Hoffman is a lecturer at the School of Government at the Interdisciplinary Center Herzliya, and is the co-founder of the International Policy Institute for Counter-Terrorism.

Dr. Alex Coman headed the Technion's program in Information Technology, was on the founding team of Israel College and the first head of its Computer Science department. Dr. Coman published numerous academic articles, chaired academic panels in international conferences and taught in the US, the Netherlands and at Bocconi University in Milan. The creator of the ARENA model and numerous tools for strategic technology management. Dr. Coman commissioned by Springer to write a book on technology strategic management. Dr. Coman is a regular expert on Hi-Tec issues on TV programs such as Layla Calcaly (Economic Night), London and Kirshenbaum, Channel 10's central news edition and more