חנוך לנער על פי הפלטפורמה

מערכת PeTeL החדשנית יוצרת למידה מותאמת אישית

english

דיווחים

תאריך: 15 אפריל, 2018
מקור: 
WEIZMANN MAGAZINE VOL. 13

בעידן האינטרנט, לא חסרים למורים מקורות מידע מקצועיים. למעשה, הכמות האדירה של מידע נגיש עלולה לפעמים לבלבל. יוזמה חדשה של המחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע מסייעת למורים להפריד את הבר מן התבן ובכך מקדמת עידן חדש של הוראה מותאמת אישית בכיתות הלימוד.

החזון הוא שמערכת ניהול הלמידה האינטראקטיבית החדשה, המכונה PeTeL (ראשי תיבות של Personalized Teaching and Learning – הוראה ולמידה מותאמות אישית), תאסוף נתוני זמן אמת מכל תלמיד בנפרד – כן, במהלך השיעור – לגבי הידע וחוסר הידע שלו. לאחר מכן, על סמך הידע שנאסף בדבר ידיעותיהם של התלמידים, תבחר המערכת פעילויות נוספות ושיעורי בית מותאמים אישית לכל תלמיד. כך תאפשר מערכת PeTeL למורים להתאים את הלמידה לכל אחד ואחת, ובמקרים רבים אף לקבוצות תלמידים היושבים בכיתה אחת ומחזיקים באותן טעויות. בדומה לאופן שבו רפואה מותאמת אישית יוצרת אינטגרציה בין אוספים של נתוני מפתח כדי לקדם את תחום הבריאות, תכנית PeTeL צפויה לקדם את תחום החינוך.

המערכת נמצאת כעת בשלבי יישום, וחלק מהפונקציות שלה כבר בשימוש; כארבעים מורים לפיסיקה בתיכונים בישראל כבר משתמשים בה בכיתות ועוזרים לצוות התכנית במכון ויצמן להמשיך לפתח ולשפר את המערכת, לקראת יישום מלא. כאשר יושלם היישום, תתמוך PeTeL ביצירה של תכניות למידה מותאמות אישית, במסירתן ובמעקב אחריהן. התכנית תתמוך בהוראת מגוון רחב של מקצועות מדעיים מתקדמים הנלמדים בבית הספר התיכון, בהם כימיה, ביולוגיה ומתמטיקה – בעברית ובערבית.

side image

"אנחנו מצפים שתכנית PeTeL תהיה פלטפורמה חזקה בעלת פוטנציאל להועיל למערכות הוראה ולשפר את תוצאות הלמידה בכל רחבי העולם", אומרת פרופ' ענת ירדן, ראש המחלקה להוראת המדעים במכון וייצמן ומובילת תכנית PeTeL.

ביג דאטה בבית הספר

בגרסת הפיילוט הנמצאת כעת בשימוש יכולים המורים לפיסיקה לעיין במגוון ספרים, מקורות, פעולות אינטראקטיביות ומערכי שיעור דיגיטליים, שהועלו על ידי מורים אחרים. כמו באתר קניות מקוון, המורים יכולים לבחור את המשאבים המתאימים ביותר לצרכיהם ולהעדפותיהם ולעצב חווית למידה מותאמת אישית על ידי שינוי הפריטים שנבחרו.

המורים מעבירים את השיעורים לתלמידים דרך הפלטפורמה הדיגיטלית של PeTeL, והמטלות מבוצעות במכשירים אלקטרוניים אישיים כמו טלפונים, iPad או מחשב נייד. לאחר מכן, המערכת עוקבת אחר ביצועי התלמיד ומספקת משוב בזמן אמת.

לב הפלטפורמה מבוסס על מערכת המפיקה נתונים מביצועי התלמיד ועוקבת אחר הלמידה שלו, ואף בודקת את שיעורי הבית באופן מקוון. הפלטפורמה תיבנה על יסוד גישה אבחונית שכבר נמצאת בשימוש בבתי ספר רבים בישראל – וכן בגרסת הפיילוט – המסייעת למורים לבדוק מה יודעים התלמידים ועד כמה הם מבינים את הנלמד בכיתה. היא עושה זאת באמצעות מודולים אבחוניים שפותחו על ידי מומחים במחלקה להוראת המדעים ומורים הנוטלים חלק בקהילות למידה מקצועיות.

תכנית PeTeL תאפשר תקשורת רציפה בין מומחים במחלקה להוראת המדעים ובין מורים למתמטיקה ומדעים, וכך תיצור קהילה מקוונת של מחנכים היכולים להתייעץ עם עמיתיהם ולשתף זה את זה ברעיונות יצירתיים וחדשניים. המורים יוכלו לשתף אחרים בסיפורי ההצלחה שלהם ולהעלות חומרי למידה מקוריים; כל פריט שמורה משתף יהיה זמין לכל חברי הקהילה.

"תכנית PeTeL תעודד יצירת חוויות למידה מגוונות ויעילות יותר על ידי קידום הבנת המדעים והמתמטיקה בקרב תלמידים רבים יותר בבתי ספר רבים יותר", מסכמת פרופ' ירדן.

PeTeL is supported by Gideon Hamburger and the Henri Gutwirth Fund for Research.

Prof. Anat Yarden

Prof. Anat Yarden