צוות מוביל:
- פרופ' ענת ירדן – ראש המחלקה להוראת המדעים
- ד”ר ציפי הופמן – רכזת קהילות ביולוגיה
- ד"ר אוהד לבקוביץ – מנהל המרכז הארצי למורי הביולוגיה ומדעי הסביבה
- ד"ר מוריה אריאלי – מנחה של קהילת מובילים
- דיאנה ברטוב – מנחה של קהילת מובילי
מזכירות ואדמיניסטרציה:
שני מוצאתקציר:
קהילות המורים בביולוגיה החלו לפעול בתשע"ח. כיום פועלות 9 קהילות אזוריות בכל רחבי הארץ משפרעם שבצפון ועד אילת שבדרום. בנוסף, פועלות שלוש קהילות ביולוגיה ארציות: ביו חקר ברשת, הוראה עתירת מדיה והוראה בעזרת סרטוני MOOC
מטרות קהילות המורים לביולוגיה:
- לשפר את הוראת הביולוגיה תוך התמקדות באבחון קשיי הבנה של תלמידים, בעיקר בהבנת ההיבטים המולקולריים של הביולוגיה, ומתן מענה מותאם להתמודד עם קשיים אלו.
- לפתח כלים להוראה מותאמת אישית לתלמידים בכיתה הטרוגנית בנושאים שונים בהתאם לרמת התלמידים, קשיי הבנה ותפיסות שגויות.
- לפתח כלים להעמקת החשיבה המדעית הביקורתית האובייקטיבית על ניסויים תוך מתן דגש על משמעות עקרונות המחקר.
- להטמיע בהוראה שילוב אמצעים עתירי מדיה מותאמים ללמידה מרחוק.
- לספק מסגרת יציבה ותומכת למורי הקהילה, להוות מקום בטוח לשיתוף ולחשיבה חדשנית ויצירתית על הקשיים והאתגרים בעידן הלמידה מרחוק.
- לחזק את הקשר בין המורים השותפים בקהילה ולקרב לבבות בין מגזרים שונים: דתיים וחילוניים, יהודים, ערבים בדואים ודרוזים.
לקריאה נוספת:
- Bolam, R., McMahon, A., Stoll, L., Thomas, S., Wallace, M., Greenwood, A., … & Smith, M. (2005). Creating and sustaining effective professional learning communities (Vol. 637). Research report.
- Buysse, V., Sparkman, K. L., & Wesley, P. W. (2003). Communities of practice: Connecting what we know with what we do. Exceptional children, 69(3), 263-277.
- Mattos, M. W., DuFour, R., DuFour, R., Eaker, R., & Many, T. W. (2016). Learning by Doing: A Handbook for Professional Learning Communities at Work. Solution Tree Australia Pty Limited.