מדע, אמנות, ומה שביניהם

ליהי תורג'מן
"מחר יהיה הווה חדש"
אולם מיכאל סלע
1

ליהי תורג'מן מחשבת את קיצנו לאחור. היא רואה את מציאות חיינו, כאן ועכשיו, כפי שאולי יראו ויבינו אותה ארכיאולוגים עתידניים שיחקרו את תקופתנו. מבטה נשלח אל העתיד, וחוזר אלינו, כדי לבחון את מה ששרד, מה שמהווה, ככל הנראה, את ליבת הקיום שלנו, גם אם אנחנו עדיין לא מבינים זאת. במילים אחרות, התערוכה נחזית כמבט לאחור, אלא שחשוב להבין שנקודת המוצא שלה היא בעתיד הרחוק, ולפיכך "העבר הנחקר", הוא, במקרה זה, ההווה שלנו.

במובן מסוים, זה מזכיר את כריסטופר קולומבוס שהפליג מערבה בכוונה להגיע אל המזרח. אלא שבמקום מפה ימית, מוצע לנו מעין "חור תולעת" קוסמי, במפה שמתבססת על קווי אורך, רוחב ועומק – שאליהם מצטרפים גם קווי המימד הרביעי – הזמן. כל אלה יוצאים לדרכם מפתחו של כד שהתנפץ והורכב מחדש כחלק מאותו מחקר ארכיאולוגי עתידני. אלא שכאן, פחות או יותר, מסתיים המידע שנמסר לנו, הצופים-הנוסעים; כך שסופה של מפת הדרכים הארבע-ממדית הזאת, מי ישורנו.

ליהי תורג׳מן נולדה בפתח תקווה. היא בעלת תואר ראשון ותואר שני באמנות מ"בצלאל". חיה ועובדת בתל אביב ובטורינו. עבודותיה הוצגו בגלריות ובמוזיאונים בישראל, איטליה, צרפת ועוד. זכתה במספר פרסים, בהם פרס שר התרבות בישראל; ונבחרה לתוכניות שהות אמן בפריז, ניו יורק ותל אביב.

התוכנית לאמניות ולאמנים אורחים במכון ויצמן למדע, בתמיכת מרכז ברגינסקי למימשק בין מדע לרוח.