צהרון ע"ש משפחת סילבה אניקסטר
מטרת הצהרון
מטרתו של הצהרון הינה לתת מענה לאחר שעות הלימודים הפורמליות ולספק מסגרת חינוכית מצוינת עבור ילדי העובדים והסטודנטים של מכון ויצמן.
צהרון ויצו מכון ויצמן פועל מתוך ערכים של תחושת ביתיות, קהילתיות, חיבור לטבע, עידוד חקר וסקרנות, יצירתיות וביטוי אישי, וערכי חברות.
פעילויות הצהרון מעודדות את הילדים למיומנויות עצמאיות של פתרון קונפליקטים וגישור, וכן עצמאות ואחריות אישית לגבי מטלות אישיות, וקבוצתיות.
ערכים אלה באים לידי ביטוי במהלך השוטף של העשייה החינוכית בצהרון, תוך כדי חשיפה והעמקה בתכנים ונושאים חינוכיים.
התאמת תכני ליבה, ותפיסה חינוכית נעשית בשיתוף מלא של צוות חשיבה פדגוגי וועדת היגוי במכון ויצמן.
נושאים עיקריים בהם נעסוק במסגרת הצהרון
- רב תרבותיות ובינלאומיות – חקר וחשיפה לתרבויות שונות, דרך הכרות עם מאפיינים של מדינות, מנהגים ומאכלים.
- טבע ובעלי החיים – משפחות של חיות, הכרות עם מאפייני חיות לפי נושאים – בים, בג'ונגל, בסביבתנו ועוד. טיפוח ערוגות תבלינים וירק.
- מה בסביבה – טיולים ברחבי המכון, איסוף אלמנטים מהטבע – עלים, אבנים קטנות, איצטרובלים ועוד – התבוננות דרך זכוכית מגדלת, שאילת שאלות והכרות עם האלמנט.
- דינמקות קבוצתיות – משימות חיזוק הגיבוש הקבוצתי, משחקי אתגר כגון – חפש את המטמון, המרוץ למיליון, חבילה עוברת, מרוץ שליחים ועוד.
- הוקרות והערכה – הילדים בצהרון מתאמנים בלהוקיר תודה והערכה עצמית לפועלם, כמו גם בעידוד חברים, וקידום פעולות מקדמות פרו-חברתיות.
הצהרון דוגל בקהילתיות ושקיפות
- ההורים הינם שותפי חשיבה, ולוקחים חלק ע"פ רצון ויכולת, בפעילויות שונות. כמו כן, לגבי רעיונות לפעילויות ונושאים שונים.
- צוות הצהרון מעדכן באופן שוטף את ההורים בנעשה, וכן נעשות שיחות עומק לפי צורך עם הורים ע"י מנהלת הצהרון ו/או הצוות.
- כחלק מהיותו בתוך מכון ויצמן – הצהרון נהנה ממרחבי הטבע, והידע הקיים במכון לטובת העשרת הילדים והפעילויות בו.
תזונה, אורח חיים בריא ומודעות סביבתית
- ארוחות הצהרון מוגשות בצלחות ביתיות רב פעמיות, האוכל מבושל טרי בכל יום. ונעשית חשיבה והתאמה דינמית של התפריט לצרכי הילדים.
- האכילה סביב שולחן באופן של עידוד שיח פתוח, והחלפת חוויות מהיום.
- הצהרון ממעיט עד כמעט כלל לא שימוש בכלים חד פעמיים.
- חל דגש על שימוש בחומרים ממוחזרים ביצירה.
הטרוגניות והומוגניות
- הצהרון משלב דרכי עבודה בקבוצות קטנות מותאמות גיל. הן בחוגים, ביצירה ובדינמיקות הקבוצתיות.
- הטרוגניות גילאית מהווה יתרון משמעותי, בכך שהבוגרים משמים כמעין "אחים גדולים" ומסייעים בשיעורי בית, יצירות ועוד כמובן תחת השגחה וליווי הצוות.
- יצירתיות הטרוגנית – הילדים מוזמנים ליזום פעילויות (הצגות, שיעורי תנועה ומחול, חידונים ועוד) ביוזמה משלבת לעיתים טווחי גילאים שונים ומעצימה את תחושת המסוגלות והאמפתיה הכה חשובה בגיל זה.
חוגים
- בחירת החוגים נעשית בקפידה מתוך מחשבה מעמיקה על מהות החוג והמיומנויות אותן מקדם.
- החוגים ייעשו בשתי קבוצות של 12-15 ילדים.
- מפעילי החוגים יבחרו לאחר בחינה ובדיקה מקיפה של מנהלת הצהרון. תוך דגש על עקרונות חינוכיים, איכות וכמובן רצון ההורים והילדים.
- בחירת החוגים תשאף לבחירה בתכנים שאינם ניתנים במסגרת בית הספר או הגן. או מהווים העשרה והעמקה מעבר להם.
הדרכות חינוכיות
צוות הצהרון יעבור השתלמויות והדרכות על מנת להיטיב את איכות השירות והטיפול ולהקנות כלים לאיכות חינוכית גבוהה.
ימי הולדת
אנו מציינים ימי הולדת בצהרון בדגש על משחקים של פעם, וחווית הילד במרכז.
תקינה
הצהרון מחולק ל-2 קבוצות נפרדות, כאשר בכל קבוצה ישנה גננת/מובילת קבוצה ואשת צוות.
הסעות
- תחנות האיסוף תיבחרנה לפי כמות הנרשמים, והאיסוף יתבצע בגני ילדים בהם יש 4 ילדים ומעלה ובבתי ספר בהם יש 6 ילדים ומעלה.
- מבלי לפגוע באמור לעיל, תחנות האיסוף יקבעו על פי אילוצים של מרחק וזמן איסוף, ולכן הוספת גנים או בתי ספר הרחוקים מנקודות האיסוף הקיימות היום לא בהכרח תתאפשר.
- יש אפשרות להגיע לצהרון באופן עצמאי לצהרון בקיזוז עלויות ההסעה.
שעות פעילות
- הצהרון שלנו פועל בכל יום מהשעה 13:00 עד 17:00
- בחופשות של משרד החינוך מהשעה 8:00 עד 17:00
בכל יום הילדים מגיעים השני סבבים של הסעה לצהרון:
- סבב ראשון אוסף ב- 12:45 מביה"ס בכור לוי,
- סבב שני אוסף ב- 13:30 ו- 13:45 מהגנים.
סדר יום בצהרון
סדר היום בצהרון הינו גמיש ומותאם לצרכי הילדים, תנאי מזג אויר וכיוב'.
13:00 | משחק חופשי, שיעורי בית. |
13:30 | ארוחת צהריים קבוצה ראשונה |
14:00 | ארוחת צהריים קבוצה שניה, משחק חופשי, שיעורי בית |
14:30 | חוג / מפגש (פעמיים בשבוע יש חוגים בצהרון – חוג אילוף וחוג תיפוף. החוג נמשך כחצי שעה בכל קבוצה) |
15:00 | פעילות יצירתית סביב נושא מוביל, במקביל למוקדי פעילות נוספים. |
16:00 | חצר + ארוחת מנחה |
סדר יום של יום מלא, בעת חופשות של משרד החינוך:
8:00 | פתיחת הצהרון עם משחקים חופשיים |
8:45 – 9:45 | ארוחת בוקר ברקע משחק חופשי. |
9:45 – 10:00 | ארגון הצהרון והכנה למפגש |
10:00 – 10:30 | מפגש בוקר, שיח על מה מתוכנן היום, נושא מרכזי. |
10:30 – 11:15 | פעילות יצירה, מובנית ומונחית סביב נושא מוביל. |
11:15 – 12:45 | פעילות תנועה + חצר |
13:00 – 14:00 | ארוחת צהריים, משחק חופשי |
14:00 – 15:00 | משחק חופשי, קריאת סיפור, זמן הירגעות, שיח בקבוצות קטנות. |
15:00 – 15:30 | מפגש איסוף ושיתוף חוויות מהיום |
15:30 – 16:00 | המשך פעילות יצירה ארגון וסדר בצהרון |
16:00 – 17:00 | משחקי חצר |
בימים חמים במיוחד, או גשומים – סדר היום משתנה בהתאם.
כמו כן אם מתקיימת פעילות שיא כמו חוג או הצגה.