מדע, אמנות, ומה שביניהם

זוהדי קאדרי
"למען הסדר הטוב"
מרכז הכנסים על-שם דויד לופאטי, מכון ויצמן למדע, רחובות
1

מבנים גיאומטריים המצויים במעין שיווי משקל עדין – או לא רחוק ממנו – מאכלסים את יצירותיו של זוהדי קאדרי בשנים האחרונות. הקווים הישרים, משטחי הצבע המדויקים יוצרים תחושה של "סדר טוב", של יכולת לחזות את הבאות, של מערכת כללים ידועה ובטוחה, שאם רק נלמד אותה וניישם אותה כראוי, נבטיח לעצמנו "חיים טובים".

אלא שאל תוך הסדר-לכאורה שמוצג ברוב שטחו של בד הציור, מתגנבים כוחות נסתרים שפעולותיהם ניכרות פה ושם, בפינות נסתרות, בקצות הקווים ה"מותכים", בנזילות שרומזות על איומי הרס, ובכתמי צבע שחושפים את האמת שניסינו לטאטא אל מתחת לפני השטח, ואשר מתעקשים לעלות ולעמת אותנו עם המציאות. אם כי הכיווניות בעבודותיו של קאדרי אינה חד-משמעית: ייתכן שמדובר בסדר קיים שמתערער והולך – אבל ייתכן שמדובר בסדר חדש, שבוקע ומתארגן מתוך מצב של אי-וודאות ואי-סדר.

זוהדי קאדרי נולד וגדל בכפר נחף שבגליל, ולמד אמנות בסנט פטרסבורג ברוסיה. כיום הוא חי ועובד בנחף. יצירתו מנהלת קשר רציף עם העבר, ההווה – והעתיד של החברה הערבית בישראל בפרט, ושל העם הפלסטיני בכלל. עם זאת, ניכר בעבודתו גם ניסיון להשתחרר משאלות של זהות ושייכות, ולהתמקד בהיבטים אוניברסליים ואינדיבידואליים של חירותו כאדם וכאמן.