מדע, אמנות, ומה שביניהם

כרמי דרור
"מפות"
אולם מיכאל סלע
1

מעשה האמנות של כרמי דרור מבוסס על פרקטיקה של מיפוי חלקי מודלים תלת-ממדיים המגיעה מעולמות האנימציה, פוסט-פרודקשן ואפקטים בתלת-ממד. המודל נפרש כמפה בתוכנה לתלת-ממד, המחלקת אותו למרכיביו, פרגמנטים עליהם ניתן לעבוד בנפרד ולהעשירם בטקסטורה ובפרטים ריאליסטיים. המפות הנוצרות אינן ניתנות לקריאה על-ידי בני-אדם, אך התוכנה תמיד תוכל, לקרוא מתוכן את המודל בשלמותו.

בתהליך העבודה שלה, דרור מפרקת את המודל לחלקים קטנים מדי ונותנת לתוכנה פקודות משבשות שחורגות מתפקידה הייעודי. תחת פקודותיה יוצא המודל המקורי מכלל שליטה ונוצרים דימויים משובשים שבמקרים רבים מזכירים דימויים המוכרים לנו מעולם המדע. במובן מסוים, אפשר לומר שדרור גורמת למחשב ליצור שפה חדשה, שמשמשת ליצירת דימויים חסרי קשר למודל ממנו יצאה לדרך היצירה. מיפוי המודל לחלקיקים באופן משובש מייצר מעין שפת סתרים שעל פניו מובנת למחשב בלבד. בתערוכה מוצגות עבודות שנוצרו משיבושים של מודלים שונים: שעונים, גולגולת ועצמות אדם וכלי נשק עתידניים הלקוחים מעולמות משחקי מחשב.

המראה החזותי של המיפויים אותן יוצרת דרור דומה לרישומים המתארים מסעות בזמן. הזמן הליניארי, הכרונולוגי, מקבל אפשרות לעצור מלכת, לקפוץ קדימה בזמן, לרוץ לאחור - או להתפרק לרסיסים.

כרמי דרור היא אמנית רב תחומית, חיה ופועלת כיום בתל אביב. היא בוחנת בעת ובעונה אחת אמנות, מדע וטכנולוגיה תוך חיבור בין דימויים, ראייה ממוחשבת ותפיסה אנושית, באמצעות תרגול אמנות מבוססת עדשות וספירות דיגיטליות. דרור היא בעלת תואר ראשון בצילום מהאקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, ומבית-הספר לאמנות קופר יוניון, בניו-יורק. עבודותיה מוצגות בארץ ובעולם. היא מרצה המתמחה באמנות דיגיטלית במסגרת הפקולטה במחלקה לאמנות של האקדמיה בצלאל. תערוכתה "עכשיו, ברעש", באצירת יבשם עזגד, הוצגה במרכז הכנסים הבינלאומי על-שם דוד לופאטי במכון ויצמן למדע.

התוכנית לאמניות ולאמנים אורחים במכון ויצמן למדע, בתמיכת מרכז ברגינסקי למימשק בין מדע לרוח.