מדע, אמנות, ומה שביניהם

אורית בכר ויוסי שוחט
"צולם במכון ויצמן למדע"
בניין תשתיות ושירותי מחקר על-שם ראול וגרציאלה דה פיצוטו, קומה 2

מאות, ולעתים אפילו אלפי אנשים נכנסים מדי יום בשערי מכון ויצמן למדע. כולם מודעים היטב למקום החשוב של האסתטיקה והיופי בחיי המכון. הגינון המוקפד, העצים הצעירים, לצד הוותיקים, המגוון, הטיפוח המוקפד, כל אלה מרחיבים את הלב וקוראים לכולנו ליצור יצירות שיעמדו בסטנדרטים הגבוהים של הסביבה שבה אנו חיים ועובדים.

אבל רק מעטים מאיתנו זוכים להציץ אל מאחורי גלימתו של הטבע, לראות "מה עושות האיילות בלילות". ובקמפוס מכון ויצמן למדע, מתברר, יש חיים סודיים. עשרות מינים של ציפורים, חרקים, זוחלים, ואפילו יונקים מנהלים בקמפוס רובד של חיים שנסתר מעיני רובנו. יוסי שוחט, מהאגף לתפעול, למד להכיר את החיים האלה, וכשהוא מצוייד במצלמתו, הוא יוצא, כמעט מדי יום, בשעות לא שגרתיות, לפגוש ולצלם את בעלי החיים שחיים בינינו. כמה מתצלומיו המפתיעים של יוסי מוצגים בתערוכה זו.

גם אורית בכר, מהאגף למערכות מידע, מראה לנו בתצלומיה היבטים עלומים של המכון, שלא היכרנו. בתערוכה זו היא מציגה מספר צילומים שצילמה בימי ערפל. הנופים שהתרגלנו לראות כדבר יום ביומו, לובשים לפתע מראה אחר, כסות אחרת – ומשמעות אחרת, כשהנוף ריק מאדם, וערפל סמיך מסתיר חלק מקווי המתאר שהיכרנו.

השילוב בין שתי קבוצות הצילומים האלה מציע, בצניעות, שאולי יש עוד היבטים של המכון שטרם היכרנו, ושאולי כדאי שכולנו ננסה לחשוף רגעים ותמונות שמעבר לשגרה.