תכנית ניצוצות מדע סיימה את שנתה ה-15

בלבה של תכנית "ניצוצות מדע לזכר משה פרגמנט" עומדת האמונה שחשיפה למדע בגיל צעיר עשויה להוביל להצלחה מקצועית – לא רק בתחום המדע, אלא בכל דרך שבוחרים. זה בדיוק מה שעושה התכנית ב-15 שנות קיומה, עבור יותר מ-300 בני נוער ממוצא אתיופי.

כעשרים בוגרים התכנסו בסוף יוני להשתתף בטקס חגיגי לצד הורים, חונכים ואנשים נוספים, אשר היו שותפים לדרך שעשו הילדים הללו אל עבר מימוש יכולותיהם.

בתכנית לומדים כמאה בני נוער בכיתות ט'-י"ב מבתי ספר ברחובות והסביבה. אחת לשבוע, במשך ארבע שנים, מגיעים התלמידים אל קמפוס מכון ויצמן למדע כדי להשתתף בפעילויות בנושאי כימיה, פיסיקה, ביולוגיה ומחשבים. הם מקבלים שיעורי תגבור באנגלית ובמתמטיקה וכן משתתפים בסדנאות של מנהיגות, קבלת החלטות וניהול זמן. חלקם מקבלים הכשרה כמדריכים בגן המדע על שם קלור.

חלקו הארי של תקציב התכנית נתמך בשנים האחרונות על ידי חנה ואירווינג פרגמנט, במסגרת הנצחת בנם משה. חנה ואירווינג, ישראלים המתגוררים בניו יורק, מגיעים לארץ בכל קיץ כדי להשתתף בטקס הסיום. "בשנה הראשונה, יש לילדים האלה מושג מאוד עמום לגבי עתידם", אמר אירווינג פרגמנט. "ואילו אחרי ארבע שנים, יש להם כיוון, יש להם ידע ויש להם רצון להמשיך ללמוד. הם גם יכולים להשתלב בקלות יותר במנטליות הישראלית." (בתמונה משמאל: חנה פרגמנט ופריי בלאי, מתאמת התכנית).

השמחה המשותפת של המשפחות שהתקבצו על המדשאות המוריקות של המכון, עלתה מעל לפער הבולט בין ההורים לילדיהם; בין הדור אשר עשה דרך ארוכה מכפרי אתיופיה אל ישראל המודרנית, לדור הצעיר שאת דרכו עושה במציאות אחרת לגמרי. עבור ההורים, שלרובם היו הרבה פחות אפשרויות בחירה לגבי השכלה ופרנסה, תכנית כמו ניצוצות המדע היא מתנה שלעולם לא היו חולמים לאחל לעצמם.

"חשוב לי לדחוף אותה", אמרה במריט אבבה, אמה של עדי, תלמידת כיתה ט'. "אני הגעתי לפה עם שלושה ילדים מגונדר, והמחשבה שלי היתה במקום אחר, כדי לחיות. אולי היא תצא גדולה, אולי תהיה רופאה ותעזור לאנשים כמו שעזרו לנו. מה שתרצה שתעשה - העיקר שתצליח."

בנוסף ללימודים התיאורטיים והחווייתיים, נפגשים התלמידים עם חוקרים ואנשים בתעשיה, שמהווים עבורם מודלים ממשיים לחיקוי. בוגרת התכנית, אורית גָסֵסֵה מקרית מלאכי, התייחסה למפגשים אלה באמרה כי "התכנית פתחה לי טווח של אפשרויות שלא הייתי מכירה. אני מתכננת להיות מהנדסת ביו-רפואית; לא הייתי יודעת שיש דבר כזה וגם לא הייתי מכוונת לשם אלמלא היתה התכנית."

"היינו רוצים שהתלמידים שלנו יגשימו את השאיפות שלהם" אמרה פרֵיי בלאי, רכזת התכנית. "אנחנו מקווים להגדיל את מספר התלמידים ממוצא אתיופי שבוחרים במגמות מדעיות בתיכונים ובסופו של דבר גם מצליחים להפוך למדענים ולחוקרים באקדמיה. בנוסף, החשיפה וההתמודדות שלהם מול האתגרים שהתכנית מציבה בפניהם, מעלות אצלם את הביטחון העצמי ואת האמונה ביכולות שלהם."

ההשתלבות הזו של בני הקהילה האתיופית בארץ היא מטרת העל של התכנית, מעבר לדחיפה האישית של כל תלמיד. "ההצלחה הכי גדולה של התכנית תהיה ברגע שלא יצטרכו יותר את התכנית, והקהילה האתיופית תהיה יותר משולבת בחברה הישראלית", אמר ד"ר אריאל היימן, מנכ"ל מכון דוידסון בנאום שנשא בטקס. וכפי שאמרה הבוגרת אביטל אלמאיו: "תודה שגרמתם לנו לשאוף גבוה ולא לוותר."

 

The Sparks of Science Program is supported by Hana and Irving Pergament, the Roel C.C. Buck Family Foundation, Renee Companez, Steven Fredman, the estate of Sandra L. Gold, the estate of Ida Gold, the Sidney Greenberg Family Foundation, Avri Havron, the estate of Sunny Howard, donors of the Jewish Agency, the Prior Family Foundation, Eric Rubin, Gabriel Tolchinksy, Claire Weiss, the Pearl Welinsky Merlo Foundation, Hannah and Les Wende, and the Bernard and Norton Wolf Family Foundation

 

 

Belay Frai and Hana Pergament