הכירו את דורי ניסנבאום, דוקטורנט בקבוצה של פרופ' יינון רודיך

Date: March 12, 2023

דורי הוא איש אשכולות - מהנדס מכונות בהכשרתו, שלמד בתכנית ברקים בטכניון, התגייס לחיל האוויר ולאחר מכן הגיע לקבוצתו של פרופ' יינון רודיך על מנת לפתח מערכת עם רחפנים במחלקה למדעי כדה"א וכוכבי הלכת.

המחקר של דורי עוסק במדידת הפיזור האנכי של מזהמים באוויר. כיצד אנחנו יודעים היום מה אנחנו נושמים באוויר? יש מעט מאוד תחנות מדידה בארץ והן מפוזרות בדלילות ולכן, מאד קשה לדעת מה מצב זיהום האוויר בין התחנות.
ישנם נסיונות למדל את הריכוזים בנוסף למדידות לוויינים, אך לאלו יש הרבה חסרונות בגלל רזולוצית הזמן והמרחב הנמוכה יחסית בנוסף לרעש האות ליד הקרקע מאוד רועש.
היום התפתחה מאוד טכולוגיית הרחפנים ואפשר להשתמש בהם כדי להגיע לאיזורים לא נגישים. בנוסף יתרון ייחודי לרחפנים הוא יכולתם למדוד בגבהים שונים ובעצם לספק פרופיל אנכי של זיהום האוויר באטמוספירה. דורי מעוניין למדוד בשטח (in situ) עם רחפן ולהשיג תמונה תלת מימדית שתוכל לענות על השאלה - כיצד מתפזרת עננת זיהום אויר? כך יהיה ניתן לקבל את המידע הדרוש להתחקות אחרי המקור (source tracing) וגם לבצע חיזוי. כמובן שהמדידה מוגבלת לאיזור צר וקטן יחסית.

 

מה אתה מרגיש שהביא אותך לחקר מדעים פלנטריים?

בהכשרתי אני מהנדס מכונות. למדתי הנדסת מכונות בתכנית ברקים תואר ראשון ושני ב4 שנים בטכניון. לאחר מכן התגייסתי לחיל האוויר ושירתתי בכמה יחידות טכנולוגיות. החלטתי שדוקטורט הוא הצעד הבא. ראיתי שפרופ' יינון רודיך מחפש סטודנט שייפתח מערכת עם רחפנים במחלקה למדעי כדה"א וכוכבי הלכת זה הספיק לי לדעת שאני מעוניין לבוא. מכיוון שאני מתעניין בהרבה תחומים, השילוב בין אנשים שחוקרים חלל, גיאולוגיה ואטמוספירה נשמע לי מעולה

 

מה אתה עושה בחיים כשאתה לא במעבדה?

יש לי פרויקט שאני עובד עליו בצעדים קטנים והוא מאוד מאתגר לבנות רובוט עכביש, חלום שלי מאז שהייתי ילד. אני בונה הכל מאפס: פיזית את החלקים וגלגלי השיניים, בוחר את  המנועים,  ובעיקר עובד כרגע על התכנה. מכיוון שהדרך שבה עכביש הולך מרתקת אותי, אני רוצה לחקות את זה עם רובוט. בנוסף אני משתתף במידברן ובאירועים הקשורים אליו. אני שוכר סטודיו בדרום תל אביב יחד עם חברים, שם אנחנו בונים יחד מיצבים שמשלבים אומנות וטכנולוגיה, בעיקר לאירועים כאלה.

מה השאיפות שלך לעתיד?

החלום שלי הוא לפנות לעולם העסקים, ליזום ולמסחר רעיונות. אני מאוד מתעניין בזה החלום הרחוק הוא כריה (mining) בחלל. תחומים נוספים שמעניינים אותי מאוד הם קלינטק, אגרו, רובוטיקה ו AI.

מסר ממך לסטודנטים שבאים למחלקה.

אם את.ה לא מגיע.ה מהתחום אבל זה מעניין אותךלא לפחד ולנסות בכל זאת. אני ממש לא מהתחום גם מהנדס יכול לבוא למכון ויצמן. כשאתם כבר שם - הכל מאד גמיש, יש לנו המון חופש וכלים לחשוב וליצור ולהגשים חלומות. זה מגרש משחקים מגניב ושווה לבוא. אנשים במכון ויצמן רתומים לעזור בהכל וזה מאד נעים.