הכירו את ערן פוס, דוקטורנט בקבוצה של פרופ' עודד אהרונסון

Date: December 11, 2022

מה ניתן ללמוד על הקשר בין שינויי אקלים טבעיים במאדים לתנועתו סביב השמש? איך ניתן להשוות בין הקרח שנמצא בקוטב הצפוני של מאדים ובין כיפות הקרח באנטרקטיקה וגרינלד? ערן פוס, סטונדט בקבוצתו של פרופ' עודד אהרונסון מנסה לענות על שאלות אלה וגם לעזור לחזות את האקלים העתידי במאדים.

ערן חוקר את האקלים של מאדים וכיצד השתנה ב20 מיליון השנים האחרונות. מה ניתן ללמוד על הקשר בין שינויי אקלים טבעיים במאדים לתנועתו סביב השמש? איך ניתן להשוות בין הקרח שנמצא בקוטב הצפוני של מאדים ובין כיפות הקרח באנטרקטיקה וגרינלד? מטרה נוספת במחקרו היא לחזות את האקלים העתידי במאדים.

מה אתה מרגיש שהביא אותך לחקר מדעים פלנטריים?

אני אדם סקרן מטבעי ואוהב מאד לדעת איך דברים עובדים. תמיד הייתי סקרן בקשר לחלל. התלבטתי אם לחקור את אקלים כדה"א או של גופים פלנטריים אחרים. לבסוף בחרתי בגופים פלנטריים כי יש עוד המון מה לגלות עליהם. כמובן שיש עוד הרבה מאד לגלות על כדה"א אבל המחקר הוא נקודתי. בפלנטות אחרות השאלות הגדולות והבסיסיות עוד פתוחות, מה שמאד מסקרן אותי.

מה אתה עושה בחיים כשאתה לא במעבדה?

אני מתנדב בעמותה שקוראים לה הגל שלי, במטרה ללמד נוער בסיכון לגלוש ובמקביל ללמדם על ערכים חיוביים. אני אוהב לטייל, לגלוש, לשחק כדורעף חופים.

מה השאיפות שלך לעתיד?

להיות מאושר ולהפוך את העולם למקום טוב יותר, גם מבחינה חינוכית וגם מבחינת ההבנה המדעית. מבחינת קריירה - אני שואף להיות פרופסור בעתיד. אני נוסע בקרוב לפוסט-דוקטורט בפריז במעבדה הנחשבת Laboratoire de Météorologie Dynamique (LMD) לשנתיים ואני מקווה להעביר את הידע שארכוש שם לסטודנטים חדשים.

מסר ממך לסטודנטים שבאים למחלקה.

תמיד לשאוף לנסות להבין, לא להתבייש לשאול, לרצות לדעת למה דברים קורים. במחלקה שלנו אתה מקבל את כל הכלים שאתה צריך, ביו אם כלכלייים ובין אם מקצועיים על מנת להוציא ממך את המקסימום. בהרבה אוניברסיטאות גדולות בארה"ב המסר הוא שאתה הטוב ביותר ועלייך לשאוף למצוינות. אני מרגיש שגם במכון ויצמן מנסים להנחיל לנו את המסר הזה של להיות הטובים ביותר. נותנים לך את הכלים ועכשיו זה תלוי בך.