דואר זבל (ספאם) הפך זה מכבר למטרד שכיח של העולם הדיגיטלי המודרני. רבים מאיתנו מנהלים חשבונות דואר אלקטרוני מרובים כיום, ותיבות הדואר שלנו מהוות לא פעם יעד למספר רב של הודעות בלתי רצויות. רק לפרספקטיבה, רוב הדואר האלקטרוני הנכנס למכון ויצמן (למעלה מ-75% מכלל ההודעות) מסווג כדואר זבל.
טיפול מסורתי בדואר זבל
דואר הזבל נוהל עד כה במכון כדלהלן:
- מערכות ניהול הדואר של המכון (Iron Port) מנטרות הודעות דואר נכנסות ומפעילות מסנני דואר זבל, שמבוססים בעיקר על מוניטין שולחים ותכונות אחרות שאופייניות להודעות זבל.
- כאשר הודעת דואר אלקטרוני מסוימת מסווגת כחשודה או מזוהה באופן וודאי כדואר זבל, מערכת Iron Port מצמידה לשורת הנושא שלה את הסיומת ** SPAM **.
- שרת הדואר הראשי של המכון מעביר את ההודעה שתויגה ישירות לתיקיית דואר הזבל (Junk) בתיבת הדואר האישית של המשתמש.
- המשתמש בוחן מעת לעת את תיקיית דואר הזבל כדי לאשר שהודעות שתויגו הן אכן דואר זבל, למחוק אותן, או להגדיר כללים להחזרת הודעות שאין להתייחס אליהן כאל דואר זבל לתיבת הדואר הראשית.
כפי שניתן לראות, ביצוע כוונונים לצורך הגדרת דואר כרצוי או לא רצוי, והבטחת מחיקה לצמיתות של הודעות זבל הפכו למשימות תחזוקה שכיחות עבור מרבית משתמשי הדואר האלקטרוני.
הסגר דואר זבל
אחת התכונות המקובלות של מערכות לניהול דואר היא יכולתן לספק שטחי הסגר אישיים (Quarantines) עבור הודעות זבל, ולהעניק למשתמשים כלי ניהול שמאפשרים ביצוע כוונונים בזרימת הדואר האלקטרוני.
על מנת להתגבר על אי הנוחות ובזבוז הזמן שכרוכים בטיפול ידני ומסורבל בדואר זבל, מכון ויצמן מספק שירות הסגר דואר זבל חדש שמציע דרך חדשנית לניהול דואר זבל מכוון. השירות מסוגל לסייע למשתמשים לנהל הגדרות דואר זבל אישיות, למנוע חדירת הודעות זבל לתיבות הדואר שלהם, ולבצע כוונונים לצורך שימור מכוון של הודעות דואר ספציפיות.
הסגרים אישיים מציעים מספר תועלות על פני קבלת הודעות דואר זבל ישירות בתיבת הדואר הנכנס, והצורך לנהל ידנית כל הודעה והודעה בהתאם להעדפות אישיות.
תועלות אלה כוללות:
- חסכון בשטח אחסון – הודעות הזבל נשמרות בשטח ההסגר ומנועות מלהגיע אל תיבת הדואר הראשית ומלנצל שטח אחסון בה, אלא אם שוחררו באופן מכוון על ידי המשתמשים.
- חסכון בזמן – הגדרת והתאמת חוקי תיבת הדואר הופכות באופן מיידי לפשוטות ומהירות, בעקבות הוספת הודעות שהוכנסו להסגר לרשימות בטוחות אישיות – דבר שניתן לבצע בלא יותר משתי לחיצות כפתור העכבר.
- דיוק משופר בזיהוי דואר זבל – מרגע שהופעל שטח הסגר במערכת ניהול הדואר, דיוק האלגוריתמים שמשרתים אותה הולך וגובר, דבר שתורם להבחנה משופרת בין דואר זבל להודעות דואר אחרות.
למידע נוסף על שירות ההסגר לדואר זבל של המכון, אנא עיינו במדריך למשתמש של שירות ההסגר לדואר זבל.
משתמשים שאינם מעוניינים בשירות זה, רשאים לבחור להתנתק ממנו (Opt Out) באמצעות קטלוג שירותי מערכות המידע שלנו.
הונאות התחזות (Spoofing) ודליית מידע (Phishing)
אנו ממליצים שתשמרו על ערנות גבוהה בכל הנוגע לניסיונות התחזות ודליית מידע במייל.
בהונאות התחזות, או spoofing כפי שהן נקראות באנגלית, זבלנים עושים שימוש בכתובות דואר אלקטרוני לגיטימיות לכאורה, ובכללן כתובות של משתמשי מכון וייצמן, כמקור למשלוח דואר זבל, וזאת על מנת לעקוף אמצעי סינון מבוססי כתובות.
הונאות דליית מידע – phishing באנגלית – הן בעצם ניסיון של רמאים לדלות מידע אישי רגיש, כגון שמות משתמשים, סיסמאות ופרטי כרטיסי אשראי. בניסיונות הונאה אלה מתקבלות בדרך כלל הודעות דואר אלקטרוניות ממוסדות ידועים לכאורה, עם קישורים לעמודי אינטרנט שמחקים באופן מדויק אתרי בנקים, אתרי קניות ועוד. בעמודים אלה, מתבקשים משתמשים תמימים לאשר את פרטיהם האישיים ואת נתוני הרשאת הגישה שלהם, כשהם מספקים בכך בעצם לרמאים את המידע שנחוץ להם לביצוע גניבות זהות באינטרנט.
לאחרונה, לדוגמא, מקבלים משתמשי המכון דואר זבל אשר מגיע לכאורה ממשתמשים אחרים או מגורמים טכניים במכון. הודעות אלה כוללות התראות על הצפת תיבת הדואר, עם קישורים אל אתרים זדוניים בהם תתבקשו להזין מידע רגיש, כגון סיסמת הגישה שלכם.
לידיעתכם, אף ענף של אגף טכנולוגיות מידע או של מרכז המחשוב לא תשלח לכם לעולם הודעות דואר אלקטרוניות שתבקשנה מכם לחשוף פרטים אישיים. עליכם, אם כן, להתייחס להודעות phishing (שמתויגות בדרך כלל בתוספת
**SPAM-W** בכותרת הנושא) בזהירות רבה ביותר – מומלץ שתמחקו אותן ולעולם לא תשיבו עליהן.