הצטיינות בחינוך מדעי דיגיטלי
מערכת בינה מלאכותית של מכון ויצמן משמשת ללמידה מרחוק
כתבות
בתי הספר סגורים בשל נגיף הקורונה, מורים ברחבי העולם עוברים קורסים מזורזים בלמידה דיגיטלית – טכנולוגיות מקוונות המאפשרות לאנשי חינוך לנהל למידה מרחוק, ולהגיע אל כל אחד מהתלמידים באופן אישי. האתגר משמעותי, אבל הודות למחקר ופיתוח של פרויקטים חלוציים במכון ויצמן למדע, ישנם מורים למדעים אשר כבר מקדימים את כולם.
מומחים מהמחלקה להוראת המדעים פיתחו פלטפורמת טכנולוגיית למידה בשם PeTeL (ראשי תיבות באנגלית של הוראה ולמידה מותאמות אישית). המערכת משמשת מאות כיתות מדעים של דוברי עברית וערבית במערכת החינוך, אוספת נתונים בזמן אמת מהתלמידים על מה שהם יודעים ולא יודעים, מנתחת את ביצועיהם באמצעות אלגוריתם בינה מלאכותית (AI), ולאחר מכן מציעה להם משימות המשך ממוקדות, בהתאם ליעדים המוגדרים על ידי המורים.
מערכת PeTeL שנועדה לשפר את ההוראה והלמידה בכיתה המסורתית, קיבלה משמעות חדשה במהלך משבר נגיף הקורונה. מתחילת המגיפה, המערכת שימשה כפלטפורמת הלמידה מרחוק העיקרית עבור יותר מ- 9,000 תלמידי תיכון ישראלים המתכוננים לבחינות הבגרות בפיסיקה. בנוסף, 2,000 תלמידי כימיה ו- 1,000 תלמידי ביולוגיה מפיקים תועלת מהמערכת.
עם יותר מ- 500 מורים המשתמשים במערכת PeTeL לניהול הכיתות הווירטואליות שלהם, כ- 50,000 כניסות של תלמידים לסביבת PeTeL תועדו במהלך חודש מרץ.
המערכת הושקה כפיילוט מצומצם הכולל מספר קטן של מורים למדעים, וכיום מדובר על קהילה שהולכת וגדלה באופן דינמי, בה מורים מובילים חולקים את הידע שלהם, וההתפתחות מקצועית היא חלק מהתכנית. מפגשים מקוונים בתחומי לימוד ספציפיים, כמו גם פגישות המוכוונות למורים העובדים עם קבוצות גיל מסוימות, מושכים אליהם מאות משתתפים.
המחלקה להוראת המדעים מפעילה ארבעה מרכזים ארציים למורים – לפיסיקה, כימיה, ביולוגיה ומדע וטכנולוגיה – בהם נמצאו פתרונות יצירתיים לאפשר למורים להיות מחוברים ומעודכנים במהלך משבר נגיף הקורונה. כנס מקוון שנערך לאחרונה אירח 500 מורים לפיסיקה באמצעות פלטפורמת שיחות הוועידה זום וכ- 200 מורים נוספים השתתפו באמצעות שידור חי בפייסבוק. כמו כן, המחלקה מארחת למעלה מ- 60 קהילות מקוונות, בהן מורים מתכנסים כדי לתכנן אסטרטגיות הוראה לאתגרים בכיתה. משאבים אלו מספקים תמיכה למורים המבקשים לנצל בצורה הטובה ביותר את טכנולוגיות הלמידה מרחוק ולשרת טוב יותר את תלמידיהם הנמצאים בבית.
הצורך הפתאומי בשמירה על ריחוק חברתי העמיד את הלמידה מרחוק במבחן. הודות למסירות מסביב לשעון של צוותי התמיכה הטכנו-פדגוגית של המחלקה להוראת המדעים, כמו גם לתכנים חדשים ספציפיים לנגיף הקורונה שנוצרו והועלו ע"י חוקרים ותלמידי מחקר במחלקה, מערכת PeTel עברה את המבחן בהצטיינות.
The PeTel program is supported by Gideon Hamburger, the Henri Gutwirth Fund for Research, and the Eddie and Jules Trump Family Foundation