ארגונומיה

מהי ארגונומיה

ארגונומיה = מדע העוסק בהערכה ובשיפור הממשק בין האדם לסביבת עבודתו ע"י התאמת תנאי העבודה, המכשור והמטלות לתפקוד הטבעי של האדם בהתייחסות לכושרו הפיסיולוגי והמנטאלי, במטרה לשפר את נוחות המשתמש, בריאותו ויעילות עבודתו.

לעיתים קרובות בגלל יכולת ההסתגלות של גופנו אנו נוטים להתאים את עצמנו לעמדת העבודה במקום להתאים את הסביבה אלינו. עם הזמן הדבר עלול להוביל לטראומה גופנית מצטברת, הבאה לידי ביטוי בפגיעה במערכת שריר- שלד במקומות שונים בגוף האדם.

גורמי סיכון ארגונומיים

גורמי סיכון ארגונומיים כוללים:

  • תנוחת עבודה לקויה
  • לחץ מכאני
  • מידת חזרתיות בתנועה
  • סטטיות
  • תאורה
  • אקלים
  • רעש

החשיפה אליהם עלולה לגרום לפגיעות גוף מצטברות.

 

כללי ישיבה נכונה מול מחשב

  • ישיבה סימטרית מול צג המחשב
  • כוונון גובה כסא בהתאם לגובה עמדת העבודה, כך שהידיים בזוית 90 מעלות בין האמה לזרוע, מקבילות לשולחן והכתפיים ללא מאמץ ומשוחררות (שימוש במנגנון הכסא לשינוי גובה המושב).
  • במידה שבמנח זה הרגליים אינן מגיעות לרצפה, רצוי להוסיף הדום רגליים על מנת לאפשר תנוחת ישיבה בתמיכת רגלים המשפרת את הנוחות.
  • יש להשען לאחור על משענת הכסא בזוית 105 מעלות. הדבר מאפשר הפחתת לחץ על הגב (שימוש במנגנון הכסא לשינוי זוית המשענת).
  • יש לכוונן את גובה משענת הגב לתמיכה מלאה בשקע גב תחתון (שימוש במנגנון הכסא לשינוי גובה משענת גב).
  • התאמת גובה צג המחשב כאשר קצהו העליון מיושר עם גובה העיניים, במידה והצג נמוך יש לכוונן את גובה הצג או להשתמש במגביהי מסך. מרחק הרצוי מהצג לעיניים ,הוא בהושטת יד ישרה לפנים בין  60-70 ס"מ.
  • יש למקם את המקלדת והעכבר זה לצד זה במרחק 8-10 ס"מ מקצה השולחן. כדי לאפשר הנחת כפות ידיים בצורה ישרה עם העכבר והמקלדת.
  • יש לוודא כי בתנוחת ההקלדה שומרים על מנח ישר במפרק כף היד ולא גורמים לכפיפה או סטייה גדולה במפרק.
  • רצוי כי כל אמת היד תהייה בתמיכה או ע"י השולחן או ע"י משענות הידיים של הכסא.
  • רצוי לבצע הפסקות סדירות (5 דקות מדי שעה) לבצע תרגילי שחרור ומתיחה.

כללי ישיבה נכונה מול מחשב - הסבר ציורי לרשימה המופיעה למעלה

 

תנועות שמהן רצוי להמנע על מנת למנוע טראומה מצטברת לגוף

  • המנע מתנוחת רכינת הגב לפנים למשך פרק זמן ממושך הדבר גורם לחולשת הרצועות בגב תחתון ולכאבי גב. הקפד על כללי ישיבה נכונה.
  • המנע מתנועות ארוכות מידי לטווחי הגעה רחוקים, הדבר גורם ללחץ על הזרועות ,הכתפיים והצוואר. וודא כי האביזרים בשימוש מירבי בטווח קרוב עד 40 ס"מ מגופך.
  • המנע מכפיפה/פשיטת צוואר גדולה (מעל 15 מעלות כלפי מעלה ומטה) לפרק זמן ממושך.  הדבר גורם ללחץ על הצוואר והגב. רצוי להגביה צג או להנמיך לפי כללי הארגונומיה.
  • המנע מחסימת מרחב הרגליים בחפצים, הדבר גורם לתנוחת ישיבה לקויה. יש להקפיד על מרחב רגליים פתוח המאפשר מנח רגליים חופשי לפנים ומקום פנוי להוספת הדום רגליים.
  • המנע מכפיפת פרק כף היד בזמן ההקלדה ע"י תנוחת ישיבה נכונה ו/או הנחת כרית תמיכה לפרק היד. הקפד על כללי הארגונומיה.
  • המנע מכפיפת וסטייה של כף היד בזמן העבודה עם עכבר ע"י תנוחת ישיבה נכונה,שמירה על מרפקים צמודים לגוף ו/או הוספת כרית תמיכה לפרק כף היד.

 

כללי הארגונומיה בעבודה במעבדה

ישיבה / עמידה

  • בעבודה מול שולחן עבודה גבוה/מעבדתי רצוי לעבוד הן בעמידה והן בישיבה.
  • בישיבה יש לכוונן את גובה כסא בהתאם לגובה השולחן - מרפקים מקבילים למשטח העבודה.
  • רצוי להצמיד את משענת הכסא לגב התחתון.
  • יש להקפיד על שימוש בכסא מעבדה תקין עם טבעת המאפשר תמיכה בכפות הרגליים.
  • רצוי למקם את האביזרים בשימוש רב במרחק עד 40 ס"מ מהגוף.   
  • רצוי למקם את האביזרים שאינם בשימוש רב בטווחים בין 40-60 ס"מ. 
  • יש להקפיד על מרחב ברגליים המאפשר תנוחת ישיבה נוחה.
  • בעמידה ממושכת רצוי להושיט רגל לפנים בפסיעה (ולהחליף רגליים לסרוגין).

הרמה ונשיאה

  • במידה שחפצים/בקבוקים מונחים בגובה רב יש להשתמש בדרגש.
  • בעת הרמת חפצים כבדים, יש לכפוף ברכיים בפסיעה ולהקפיד על גב ישר בזמן ההרמה.
  • בעת שינוע חפצים יש לשאתם קרוב לגוף ולהעזר בעגלות שינוע.

עבודה עם פיפטורים

  • בשימוש בפיפטור רצוי להקפיד על הרמת יד צמודה לגוף.
  • רצוי לא ללחוץ לחיצה ממושכת הגורמת ללחץ מוגבר על האגודל.
  • יש למקם את הפיפטורים בטוח הגעה קרוב (בין 40-60 ס"מ).
  • בשימוש פיפטור לנפחים קטנים (מיקרו ליטר) הדורש דיוק רב רצוי להרים את מבחנת אפנדורף ולא להרכין את הראש לפנים.
  • וודא כי הפיפטור תקין ונוח לשימוש.
  • ודא כי עוצמת התאורה תקינה, הדבר משפר את איכות האבחנה/ביצוע.
  • רצוי לבצע הפסקות סדירות מפעילות ממושכת ולבצע תרגילי מתיחה ושחרור לפרק כף היד.

תנועות למניעת טראומה מצטברת

  • המנע בתנוחות הדורשות רכינת הגב לפנים לזמן ממושך, הדבר עלול לגרום למתיחת רצועות הגב ולכאבי גב.
  • המנע מתנוחות חוזרות הדורשות כיפוף והארכה מוגזמים של פרק כף היד.
  • המנע מתנוחות חוזרות הדורשות שהיד תוחזק במצב לחיצה. הדבר עלול לגרום ללחץ על הגידים.
  • המנע מתנוחות חוזרות הדורשות שהיד תוחזק במצב לחיצה. הדבר עלול לגרום ללחץ על גיד הממשח ולכאבים בתפקוד האגודל (רצוי לחיצה מהירה וחזקה).
  • המנע מחסימת מרחב הרגלים בזמן הישיבה מול עמדת העבודה/ הניסוי, הדבר עלול לגרום לכאבי גב.
  • המנע מרכינת הראש לפנים, הדבר עלול לגרום לכאבי צוואר.
  • המנע מתנוחות הדורשות מתיחה של הזרועות לפנים ולמעלה, הדבר גורם ללחץ על הצוואר והכתפים.
  • המנע להרים חפצים בגב כפוף לפנים. הדבר עלול לגרום לפגיעות בגב תחתון.
  • המנע בהרמת הזרוע בשימוש בפיפטור הדבר גורם ללחץ ועומס על הזרוע והכתף (רצוי מרפק קרוב לגוף).
  • המנע מהנחת המרפק על משטח העבודה בזמן שימוש בפיפטור. הדבר עלול לגרום ללחץ ולדלקת באמה.