קהילת מדעי הלמידה היא קהילה בין-תחומית שחוקרת שאלות על למידה פורמלית ולא פורמלית בבית הספר, במקומות עבודה, ובחיי היום יום. הקהילה התמסדה כתחום מחקר בשנת 1991, שבה התקיים כנס מדעי הלמידה הראשון (ICLS) ופורסם הגיליון הראשון של כתב העת למדעי הלמידה (JLS). המחקר בתחום מביא יחד נקודות מבט מעולמות הפסיכולוגיה, סוציולוגיה, אנתרופולוגיה, בלשנות, מדעי המחשב, אקולוגיה סביבתית, ופילוסופיה. פרקטיקות ועקרונות שמאפיינים מחקר במדעי הלמידה: ניתוח תהליכי למידה ולא רק תוצאות סופיות; בהירות לגבי השימוש בתיאוריות למידה וההנחות שהן מזמנות; ושדה המחקר בעולם האמיתי, וההתייחסות אליו כוללת היבטים שונים של סביבת הלמידה (לדוגמא: היבטים תקשורתיים, טכנולוגיים, מוסדיים, ופוליטיים).

 

בהשראת קהילות מדעי למידה אחרות בעולם, אנחנו מפעילים מעבדה לניתוח אינטראקציה (פרוייקט מל"א) שבה סטודנטים וסגל נפגשים באופן קבוע אך לא מחייב, כדי לצפות ולשוחח על קטעי וידאו מהמחקרים שלנו.       

 

מקורות:

 

International Society of the Learning Sciences website

Journal of the Learning Sciences website

 

Fischer, F., Hmelo-Silver, C. E., Goldman, S., & Reimann, P. (Eds.). (2018). International handbook of the learning sciences. Routledge, Taylor & Francis Group.

Hall, R., & Stevens, R. (2015). Interaction analysis approaches to knowledge in use. In A. A. diSessa, M. Levin, & N. J. S. Brown (Eds.) Knowledge and interaction: A synthetic agenda for the learning sciences. Routledge. 

Horn I. S., Marshall, S. A., Chen, G. A., Ehrenfeld, N., Garner, B., Jasien, L., Metts, E. & Schneeberger McGugan, K. (2025). Meaningful professional development: A learning sciences perspective. In L. Cohen-Vogel, J. Scott, & P. Youngs (Eds.), Handbook of Education Policy Research, 2nd Volume (pp. 1391–1410). American Educational Research Association.

Jordan, B., & Henderson, A. (1995). Interaction Analysis: Foundations and practice. Journal of the Learning Sciences, 4(1), 39–103. 

Nasir, N. S., Lee, C. D., Pea, R., & de Royston, M. M. (Eds.). (2020). Handbook of the Cultural Foundations of Learning. Routledge.

Sawyer, R. K. (Ed.). (2006). The Cambridge handbook of the learning sciences. Cambridge University Press.