נחמיה נאה דוקטורט 1980

חינוך מדעי אינטר-דיסציפלינרי בהנחיית: 'פרופ דוד סמואל

מחקר זה מתאר את תהליך הפיתוח, הפעלתה והערכתה של יחידת לימוד חדשה: "תעשיה כימית בישראל". יחידת הלימוד הוצעה כיחידת בחירה לתלמידים הלומדים כימיה בהיקף נרחב. מטרת...

היחידה לתאר שימושים תעשייתיים של הכימיה, להציג תמונה כוללת של תעשיות כימיות מקומיות ולדון בהיבטים הנדסיים, כלכליים וחברתיים בתעשיה הכימית. יחידת הלימוד חדשנית בגישתה הבין תחומית ובשיטת הלימוד, והיא כוללת דוגמאות רלבנטיות מן התעשיה הכימית ויסודות של קבלת החלטות. ספר הלימוד ליחידה זו נכתב בצורת שלושה אירועים )studies case )המתארים מספר תעשיות כימיות בארץ קוימו מספר קורסים להכשרת מורים להוראת היחידה .הקורסים ספקו מידע על התעשיה הכימית והדרכה בארגון סיורים לתעשיה יחידת הלימוד נוסתה בתשעה בתי ספר במשך שנתיים )8//9/18-90/8/18 .)מערך מחקר רב-מדידות הוכן להערכת יחידת הלימוד. קבוצת הנסוי כללה תלמידים הלומדים כימיה בהיקף נרחב, שלמדו את היחידה ונעשתה השואה עם תלמידים אחרים הלומדים כימיה בהיקף נרחב ועם תלמידים בבתי ספר ללבורנטים שלא למדו את היחידה. ההערכה מראה כי יחידת הלימוד החדשה הופעלה בהצלחה והשתלבה יפה בתכנית הלימודים "כימיה לבית הספר התיכון". הישגי התלמידים ביחידת הלימוד ובפרק על התעשיה הכימית בבחינות הבגרות היו יחסית גבוהים ובהתאמה לציוניהם הכלליים בכימיה. תוכן יחידת הלימוד וספר הלימוד נמצאו מתאימים לתלמידים הלומדים כימיה בהיקף נרחב. שיטת האירועים הוכחה כשיטת לימוד אפקטיבית להוראת הנושא. כתוצאה משיטה זו התפתחו דיונים ערניים בכיתות וגברה המודעות של התלמידים להיבטים השונים הקשורים בתעשיה הכימית. מחקר "לפני/אחרי" מראה כי קיים הבדל מובהק בהעדפות תלמידים לגבי לימוד נושאים ביחידת לימוד על התעשיה הכימית. הנושאים שנלמדו ביחידה החדשה נראו חשובים יותר לאחר לימוד היחידה. לא נמצאו הבדלים מובהקים בעמדות התלמידים כלפי התעשיה הכימית. העמדות נשארו חיוביות גם לאחר לימוד היחידה החדשה. תלמידים ומורים ציינו את הצורך לכלול סיורים בתעשיה הכימית כחלק מהוראת הנושא.