אושר מרחב מאסטר 2012

מחקר זה בחן את מעורבותם של תלמידי מגמת מדעי כדור-הארץ )כתה י"א( בתהליך כתיבת דו"חות סיור. מטרת המחקר הייתה לזהות משתנים המעודדים את מעורבות התלמידים ומשתנים המעכבים...

מעורבות זו. גישת המחקר היא של מחקר מעורב שעיקר נתוניו איכותניים. ניתוח שאלוני pre ו-post וניתוח ארבעה מקרי-חקר מלמדים כי מרבית משתני המעורבות אינם נתונים מראש, אלא מתהווים במהלך ביצוע המטלה וכי מרבית המשתנים אפקטיביים ועליהם מתבססים משתנים הקשורים בתכנית הלימודים ובאופי ההנחיה. לפיכך, ניתן להסיק כי במהלך ביצוע המטלה יש פוטנציאל להשפיע על מרבית משתני המעורבות וכי התייחסות המורים להיבט הרגשי של התמודדות התלמידים ומוכוונות לפיתוח מסוגלותם העצמית עשויים להגביר את מעורבות התלמידים ובכך לאפשר את התפתחותם הקוגניטיבית. מכך משתמע כי למורים תפקיד מרכזי וטיפולי בעידוד המעורבות.