תערוכות עבר

מטרה: לאפשר מפגשים בין מדע לאמנות, והחלפת רעיונות בין מדענים ואמנים

מבני מעבדות, מסדרונות של מבני מינהלה, חללי הרצאות, מבני אירוח ומרכז הכנסים של מכון ויצמן למדע מתפקדים באחרונה כחללים אלטרנטיביים ומארחים תערוכות אמנות.

המטרה היא לשלב את עולם המחקר המדעי עם עולם האמנות. זאת, בהתבסס על תפיסה שלפיה שניהם עוסקים בניסיון להבין את העולם, ולומר משהו משמעותי על התובנות האלה. המפגש עם יוצרים שזווית הראייה שלהם וכללי הפעולה שמניעים אותם שונים מאלה שמניעים את המדענים, עשוי לתרום לשני הצדדים.

אי דוד דיוקן עצמי

משיכות מכחול בעידן הדיגיטלי - ליאת גרייבר ו- e-David מציגים תערוכה חדשה במכון ויצמן למדע, ובוחנים יחד את גבולות היצירה, בין אדם למכונה.

e-David  הוא רובוט מצייר, שפיתוחו נמשך במסגרת שיתוף פעולה בין האמנית ליאת גרייבר לצוות מחקר בראשות פרופ' אוליבר דויסן מהמחלקה למדעי המחשב באוניברסיטת...

תומר ספיר, תומס שטרוט, מרטין קולר, כוכב כוכבי וצלמי ויקימדיה.

ארבעה אמנים וקבוצה של צלמי ויקימדיה יצאו למסע במכון ויצמן למדע. כמו המדענים, גם הם ניסו להבין מה באמת קורה כאן. אלא שבעוד המדענים מבקשים להבין את העולם, האמנים התמקדו בשאלה מה בדיוק עושים המדענים, וכיצד הם עושים זאת. הפסל תומר...

דורית פלדמן ותמר שפר

מה, באמת, מעצב את המציאות סביבנו? האם הדרך שבה אנחנו תופסים את העולם מעניקה לנו תמונת מצב אמיתית ואמינה? כיצד ומדוע מתחוללים שינויים סביבנו? ומנגד, מה מאפיין, בתימצות מְרַבי, את עולם הרשת שרבים מאיתנו מבלים בו זמן רב? איפה בדיוק עובר הגבול בין...

יונתן גולדמן בוחן, קונספטואלית, את מעבר המופע בין צליל לדימוי. בדומה למדענים, שחוקרים מעברי מופע, או מעברים בין מצבי צבירה, גולדמן יוצא למסע ממצב אחד, אותו הוא משנה, אט אט, עד לרגע המזוקק שבו חל השינוי. כמו מחקריהם של מדעני מכון ויצמן למדע, גם מסע החקר של גולדמן הוא בבחינת מחקר בסיסי, המונע...

תמונת פתיחה לדף התערוכה

הנה ימים באים

בני אפרת, שבר זמן, מרכז הכנסים על-שם דוד לופאטי, מכון ויצמן למדע

בני אפרת אינו בורח מבשורה. הוא מונה את שברי הזמן עד שהיא תגיע. מבחינתו אין משמעות רבה לשאלה אם הזמן נמנה לפנים, או שמא מדובר בספירה לאחור. בשנת 1998, כשסרטה של מימי לדר "פגיעה קטלנית" יצא לאקרנים, הציג...

מציאות רבודה היא טכנולוגיה ממוחשבת שמאפשרת למשתמש ליצור מעין הוויית-כלאיים: תבנית של מציאות אמיתית, שבה משולבים מרכיבים "חיצוניים", ולעתים אפילו בדויים. התוצאה היא מעין מציאות-על, מחוזקת, ממוקדת ודחוסה שעשויה, בין היתר, לשפר את ביצועיהם של טייסים ומנתחים. הארכיטקטורה הזאת, של תבנית שמחוזקת בחומר...

האם העולם מסודר? רובנו מקווים שהתשובה על השאלה הפשוטה לכאורה הזאת, היא חיובית. אם העולם מסודר, אנחנו יכולים להתבונן בתמונת ההווה ולדעת מה צופן העתיד. כשאנחנו מזהים סדר (למשל, סימטריה, או אפילו שבירה מסוימת של סימטריה המהדהדת את הסימטריה), אנחנו יודעים למה אפשר לצפות מעבר לפינה, מעבר לשדה הראייה...

חמישה עשר תחריטים. מיכה לורי נולד (1946) בקיבוץ נגבה. משנת 1975 הוא חי ויוצר בפאריס. יצירותיו מוצגות במוזיאונים וגלריות ברחבי העולם. לורי מבטא ביצירותיו הרב-תחומיות מאבק בלתי מתפשר של הפרט במערכות החברתיות הסוגרות על המרחב האישי.

לורי מציג כאן תמונות-בזק שמתארות "מצבים" (או דילמות) לאורך...

סדרת הדפסים ("הצבעוני והקוץ"), בשיתוף עם עמוס עוז וד"ר מיכאל אבישי. מתי גרינברג, שנעזר בבוטנאי ד"ר מיכאל אבישי, מתאר ב"הצבעוני והקוץ", סדרה של מפגשים בין שתי התרבויות, בין השפע למחסור, בין רוך לקשיחות, בין התחנחנות לזעף. דימויים הם של צמחים מהטבע. מפגשים שלעיתים נראים כגישושים הדדיים שנובעים...

אור רביב, מתכנת מקצועי ובוגר המדרשה לאמנות בבית-ברל, 2013, חוקר בעבודותיו הדיגיטליות את שאלת קו הסיום. איך יודעים שהציור "גמור"? מתי יודע הצייר שעליו לעצור?
עבודותיו מתכתבות, מעבר לפער השנים, עם ציוריו של טרנר. כמו טרנר, גם רביב מתחיל את העבודה בהנחת שכבות שונות, זו על זו, וממשיך אותה...