אלה אופק-גבע דוקטורט 2022

חינוך מדעי אינטר-דיסציפלינרי בהנחיית: 'פרופ דוד ליאון פורטס

תלמידים רבים נוטים ליהנות מלימודי המדעים בגיל צעיר, אך ככל שהם מתבגרים, רובם פחות נהנים ופחות מתעסקים במדעים. ירידה זו במוטיבציה...

למדעים תועדה במחקרים קודמים והיא ניכרת במדינות רבות, בשני המגדרים. במקביל, מחקרים הראו כי בחירה בקריירה מדעית מתחילה להתפתח לרוב בגיל צעיר. מטרת מחקר אורך זה היא להתלוות למתבגרים צעירים לאורך שלוש שנים, בתוך ומחוץ לביה"ס, ולנסות להבין איך הסביבה ועולמם הפנימי מעצבים את התפתחות תחומי העניין שלהם, ההתייחסות, השאיפות והמוטיבציה שלהם לעסוק במדעים. במחקר נאספו נתונים איכותניים וכמותיים. תוצאות המחקר מחזקות את חשיבות היחס של המורה למדעים לתלמידים. בנוסף זיהיתי אינדיקטורים שיכולים לחזות את עמידות התלמידים בפני לימודי מדעים בבית הספר, כגון, תחום עניין משמעותי בחיים (לאו דווקא במדעים), מחשבה על עיסוק עתידי במדעים ועוד. נראה שישנם תנאים מסוימים המגדילים או מקטינים את הסיכוי שתלמיד ישקול מדעים באופן חיובי.