צוות מוביל:
- פרופ' מיכל ארמוני
צוות פרויקט:
- חן כהן
תקציר:
הוראת רעיון הרקורסיה לכיתות ה-ו, ללא שימוש בשפת תכנות, תוך שימוש בעזרים מוחשיים.
רקורסיה היא רעיון יסודי במדעי המחשב, אשר קשור באופן מהותי לשני רעיונות מרכזיים אחרים – הפשטה (abstraction) והיפוך (reversing). בספרות ידועים קשיים רבים של סטודנטים ותלמידי תיכון בהבנת רקורסיה במדעי המחשב, הנובעים בין השאר מהתפקיד המהותי של קופסה שחורה בשימוש ברקורסיה ומהחשיבה המעגלית. מחקר זה עוסק בהוראת רעיון הרקורסיה לתלמידים צעירים (כיתות ה'-ו'). בהתאם למסגרת ההוראה הספירלית של ברונר, הגישה היא לחשוף גם תלמידים צעירים לרעיון זה, באופן התואם את גילם, כלומר את רמת התפתחותם הקוגניטיבית.
בהתאם לכך, רעיון הרקורסיה נלמד כרעיון כללי, מחוץ להקשר אלגוריתמי (ובפרט תכנותי), וההוראה מסתמכת על עזרים מוחשיים. עזרים אלה מתייחסים לשלבי הבנה קוגניטיבית: מוחשי-צורני, מוחשי -חישובי ומופשט. היציאה מההקשר האלגוריתמי מאפשרת לעקוף את ההיבט של מעגליות, שהוא אחד ממכשולי הלמידה וההוראה הקשורים לרקורסיה.
זהו מחקר המאסטר של חן כהן.