צוות מוביל:
- פרופ' מוטי בן ארי
- ד"ר מיכל ארמוני
צוות פרויקט:
- רבקה טאוב
תקציר:
הפרויקט עוסק בהשפעתן של פעילויות מדעי המחשב ללא מחשב (CS Unplugged) בחטיבת הביניים על עמדותיהם וכוונותיהם של התלמידים ביחס למדעי המחשב ועל תפיסותיהם את התחום.
תלמידים רבים מחזיקים בתפיסות שגויות ביחס למהות התחום של מדעי המחשב ובעמדות שליליות כלפיו. כדי להתמודד עם התופעה פותח ע"י חוקרי מדעי המחשב בעלי עניין בחינוך אוסף של פעילויות בשם CS Unplugged (מדעי המחשב ללא מחשב). פעילויות אלו נועדו לחשוף ילדים למושגים מרכזיים במדעי המחשב באופן מהנה, ללא צורך במחשב. בפרויקט זה בחנו את השפעתן של הפעילויות על תלמידי חטיבת ביניים שהשתתפו בהן. בפרט, נבחנה השפעת הפעילויות על תפיסתם את מהות מדעי המחשב, את מאפייני העיסוק בתחום ומאפייני העוסקים בו. הממצאים מראים כי למרות שהתלמידים הראו הבנה מסוימת של טבע התחום הם תפסו את המחשב כמהות התחום ולא ככלי, בניגוד לכוונת מפתחי הפעילויות. אנו מציעים שינויים מסוימים באופן העברת הפעילויות כדי להגדיל את השפעתן על תפיסות התלמידים ביחס לטבע התחום.
זהו מחקר המאסטר של רבקה טאוב.
לקריאה נוספת:
- Taub, R., Ben-Ari, M., & Armoni, M. (2009). The effect of CS unplugged on middle-school students' views of CS. In Proceedings of the 14th Annual SIGCSE Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education (ITiCSE'09), Paris, France, 99-103.
- Taub, R., Armoni, M., & Ben-Ari, M. (2012). CS unplugged and middle-school students’ views, attitudes, and intentions regarding CS. ACM Transactions on Computing Education (TOCE), 12(2), 1-29.