צוות מוביל:
- פרופ' מוטי בן ארי
- פרופ' ארקי סוטינן
- ד"ר ניקו מיילר
- ד"ר אנדרס מורנו
צוות פרויקט:
- ד"ר רונית בן בסט לוי
- גיל אבל
תקציר:
הפרויקט עסק בהוראת מדעי המחשב באמצעות סביבת Jeliot, סביבה שמייצרת הנפשות של תכניות מחשב באופן אוטומטי. המחקר הראה כי הבנת המבנים התכנותיים השתפרה משמעותית בקרב תלמידים בעקבות השימוש בסביבה. הפרויקט הצליח לאפיין את הסיבות שגרמו למורים לאמץ את הסביבה ולהתאים אותה לסגנון ההוראה שלהם.
הפרויקט חוקר את Jeliot, מערכת הנפשה (אנימציה) של תכניות מחשב אשר פותחה בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת Joensuu בפינלנד. המערכת מיועדת לתלמידים העושים את צעדיהם הראשונים במדעי המחשב. במחקר נמצאו שתי תוצאות עיקריות: מבחינת התלמידים נמצא כי הסביבה מאפשרת להם לדמיין כיצד תוכנית פועלת מאחורי הקלעים במחשב. מבחינת המורים נמצאו ארבע התנהגויות שונות: 1. מורים שאימצו את הסביבה ככלי העבודה העיקרי בעבודתם, 2. מורים שפעלו בדיוק לפי האופן שאותו למדו בהשתלמות, 3. מורים שטענו כי הסביבה אינה עוזרת להבנה ולכן פיתחו התנגדות לשימוש בה, 4. מורים שחשו כי אין להם שליטה מספיקה בכלי עקב העדר השתלמות ולכן הרגישו שהם משתמשים בסביבה באופן שגוי.
לקריאה נוספת:
- Ronit Ben-Bassat Levy. Teaching Computer Science with Animation: Attitudes and Ways of Experiencing, 2009. (PHD Thesis)
- Ronit Ben-Bassat Levy. The Use of Animation as an Educational Tool, 2002. (MSC Thesis)
- R. Ben-Bassat Levy, M. Ben-Ari, P.A. Uronen. (2003). The Jeliot 2000 program animation system. Computers & Education 40(1), 1–15.
- R. Ben-Bassat Levy, M. Ben-Ari. (2009). Adapting and merging methodologies in doctoral research. Computer Science Education, 19(2), 51–67.
- N. Myller, R. Bednarik, M. Ben-Ari, E. Sutinen. (2009). Extending the engagement taxonomy: Software visualization and collaborative learning. ACM Transactions on Computing Education, 7:1–7:27.
- M. Ben-Ari, R. Bednarik, R. Ben-Bassat Levy, G. Ebel, A. Moreno, N. Myller, E. Sutinen. A decade of research and development on program animation: The Jeliot experience.Journal of Visual Languages and Programming 22 (2011) 375-384.
- R. Ben-Bassat Levy, M. Ben-Ari, P.A. Uronen. (2000). An extended experiment with Jeliot 2000. First Program Visualization Workshop. Porvoo, Finland, 131–140.
- A. Moreno, N. Myller, E. Sutinen, M. Ben-Ari. (2004). Visualizing programs with Jeliot 3. Conference on Advanced Visual Interfaces, Gallipoli, Italy, 373–376.
- G. Ebel, M. Ben-Ari. (2006). Affective effects of program visualization. Second International Computing Education Research Conference. Canterbury, UK, 1–5.
- R. Ben-Bassat Levy, M. Ben-Ari. (2007). We work so hard and they don’t use it: Acceptance of software tools by teachers. Twelfth SIGCSE Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education. Dundee, UK, 246–250.
- M. Ben-Ari. (2008). The effect of the Jeliot animation system on learning elementary programming. Fourth Greek Conference on the Didactics of Informatics. Patras, Greece.
- R. Ben-Bassat Levy, M. Ben-Ari. (2008). Perceived behavior control and its influence on the adoption of software tools. Thirteenth SIGCSE Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education. Madrid, Spain, 169–173.
- R. Ben-Bassat Levy, M. Ben-Ari. (2009). A survey of research on the Jeliot program animation system. Fourth Annual Chais Conference on Instructional Technologies Research: Learning in the Technological Era.
- M. Ben-Ari, N. Ragonis, R. Ben-Bassat Levy. (2002). A vision of visualization in teaching object-oriented programming. Second Program Visualization Workshop. HornstrupCentret, Denmark, 83–89.
- M. Ben-Ari, N. Myller, E. Sutinen, J. Tarhio. (2002). Perspectives on program animation with Jeliot. Software Visualization: International Seminar. Dagstuhl Castle, Germany, Lecture Notes in Computer Science 2269, 31–45.