• דלג לאיזור תוכן עיקרי
  • דלג לתפריט
  • דלג לאיזור החיפוש באתר
נגישות
  • הגדלת גודל גופן
  • הקטנת גודל גופן
  • צבעים חדים
  • צבעוניות חד-גוונית
  • צבעוניות ניגודית
  • ברירת מחדל
הצהרהclose
enGo to english websiteעבעבור לאתר בעבריתשפה נוכחית
open search area

טופס חיפוש

המחלקה להוראת המדעים
מכון ויצמן למדע
המחלקה להוראת המדעים
  • בית
  • אודות
  • סגל
    • מדענים
    • מתמחים
    • בתר-דוקטורנטים
    • דוקטורנטים
    • מסטרנטים
    • יועצים
    • עובדי הוראה
    • צוות מינהלי
  • מחקר ופיתוח
    • רקע כללי
    • גישות חישוביות בניתוח למידה
      • אודות
      • סגל
      • פרויקטים
    • חינוך מדעי אינטר-דיסציפלינרי
      • אודות
      • סגל
      • פרויקטים
    • כימיה
      • אודות
      • סגל
      • פרויקטים
      • משאבי הוראה מתוקשבים
      • ספרי לימוד
    • מדעי החיים
      • אודות
      • סגל
      • פרויקטים
      • משאבי הוראה מתוקשבים
      • ספרי לימוד
    • מדעי המחשב
      • אודות
      • סגל
      • פרויקטים
      • משאבי הוראה מתוקשבים
      • ספרי לימוד
    • מדע וטכנולוגיה בחט"ב
      • אודות
      • סגל
      • פרויקטים
      • משאבי הוראה מתוקשבים
      • ספרי לימוד
    • מדעי כדור הארץ
      • אודות
      • סגל
      • פרויקטים
      • משאבי הוראה מתוקשבים
      • ספרי לימוד
    • מתמטיקה
      • אודות
      • סגל
      • פרויקטים
      • משאבי הוראה מתוקשבים
      • ספרי לימוד
    • פיזיקה
      • אודות
      • סגל
      • פרויקטים
      • משאבי הוראה מתוקשבים
      • ספרי לימוד
    • ועדת האתיקה IRB-EDU
      • ועדת האתיקה
  • מחקרי סטודנטים
  • למועמדים
  • למורים
    • מרכזי מורים ארציים
    • קהילות מורים
    • חומרי למידה והוראה
  • שרותי מחקר בחינוך
  • צרו קשר

הינך נמצא כאן

  1. דף הבית
  2. מחקר ופיתוח
  3. מדעי כדור הארץ
  4. פרויקטים
  5. הגישה ההוליסטית – מערכות כדה"א וסביבות למידה

הגישה ההוליסטית – מערכות כדה"א וסביבות למידה

  • רקע כללי
  • גישות חישוביות בניתוח למידה
  • חינוך מדעי אינטר-דיסציפלינרי
  • כימיה
  • מדעי החיים
  • מדעי המחשב
  • מדע וטכנולוגיה בחט"ב
  • מדעי כדור הארץ
    • אודות
    • סגל
    • פרויקטים
    • משאבי הוראה מתוקשבים
    • ספרי לימוד
  • מתמטיקה
  • פיזיקה
  • ועדת האתיקה IRB-EDU

צוות מוביל:

  • פרופ' ניר אוריון

צוות פרויקט:

  • לנה איוב
  • רון בן-שלום
  • אורית בן צבי – אסרף
  • תמר בסיס-כצמן
  • יוסי גודוביץ'
  • דאדיק ג'ף
  • יניב דובובסקי
  • מולי יונקר
  • כרמית כהן
  • רונית לאוב
  • שירה ליברטי
  • הילה לרנאו
  • נעם לשם
  • אושר מרחב-פישצנג
  • יעל קלי
  • תמר שכטר

תקציר:

אחד מהמאמצים העיקריים של קבוצת מדעי כדה"א עוסק בפיתוח של התפיסה ההוליסטית של מערכות כדור הארץ, המתמקדת בגירוי אינסטינקט הלמידה. גישה זו, שמהווה פלטפורמה עוצמתית לפיתוח ויישום תכניות הלימודים של קבוצת מדעי כדה"א מהגיל הרך ועד החטיבה העליונה באה לידי ביטוי בהיבטים הבאים:

  1. מעבר מהתפיסה הדיסציפלינרית של חלוקת מדעי כדה"א לעשרות תחומים ותת-תחומים להתבוננות הוליסטית על כדה"א כמערכת-על, שמטרתה פיתוח תובנה סביבתית.
  2. שילוב כל סביבות הלימוד ברצף הוראה בעל סיפור פנימי המתגלגל מהמוחשי אל המופשט המבוסס כולו על למידת חקר, כאשר סביבת הלימוד החוץ כיתתית מהווה מרכיב מרכזי ברצף.
  3. הפעלת התכנית בגישה הוליסטית של מחקר-פיתוח-יישום.
  4. גישה הרואה את ההיבט הרגשי-חברתי ואת הקשר להיבט הקוגניטיבי של הלמידה.

אבולוציית המחקר של קבוצת מדעי כדה"א מעידה על היכולת של גישת מערכות כדה"א להפעיל את אינסטינקט הלמידה בקרב לומדים. ברגע שאינסטינקט הלמידה מופעל, התלמידים משתפים פעולה בלמידה מבוססת החקר באופן מיטבי. כתוצאה מכך, תלמידים מפתחים מיומנויות למידה מסדר גבוה כגון הבחנה בין תצפית לבין מסקנה; חשיבה בממד הזמן הגיאולוגי (זמן עמוק); תפיסה מרחבית וחשיבה מערכתית.

לקריאה נוספת:

  • Orion, N. (1994). A short-term and long-term study of a science investigation in geology used by non-science high school students. Research in Science & Technological Education. 12(2), 203-223.
  • Kempa, R. F. and Orion N. (1996). Students' perception of cooperative learning in earth science fieldwork. Research in Science & Technological Education. 14, 33-41. 
  • Orion, N. (2002). An earth systems curriculum development model. In: Mayer, V. (Ed.), Global science literacy. Dordecht, The Netherlands: Kluwer.
  • Ginat, H. and Orion, N. and Geinosar, T. (2005). High school student’s research project in earth sciences as a pedagogic tool (Israel). NZ Science Teacher. 110, 5-10.
  • Orion, N. and Cohen, C. (2007). A design-based research of an oceanography module as a part of the Israeli high school earth sciences program. Journal of Geographie und ihre Didaktik. 4, 246-259.
  • Orion, N. (2007). A holistic approach for science education for all. Eurasia journal for mathematics, science and technology education. 3, 99-106.
  • Orion, N., Ben-Menacham, O and Shur, Y. (2008). Raising scholastic achievement in minority-reached classes through earth systems teaching. Journal of Geosciences Education. 55, 469-477.
  • Ben-Zvi Assaraf, O., Eshach, H., Alamour, Y. and Orion, N. (2012). Cultural differences and students’ spontaneous models of the water cycle: A case study of Jewish and Bedouin children in Israel. Journal of Cultural Studies of Science Education. 7, 451-477.
  • Orion, N. (2016). Earth systems education and the development of environmental insight. In: Vasconcelos, C. (Ed.), Geoscience Education: Indoor and Outdoor. Springer.
  • Orion, N. (2017). The relevance of earth science for informed citizenship: Its potential and fulfillment. In: Leite, L., Dourado, L.G.P., Afonso, A.S. and Morgado, S.F. (Eds.), Contextualizing teaching to improving learning: the case of Science and Geography. Nova science publishers.
  • Orion, N. (2018). The Israeli Earth science education in schools. In: Greco, R. and Almberge, L. (Eds.), Earth Science Education: Global Perspectives. Pouso Alegre : IFSULDEMINAS: il. ISBN: 987-85-67952-14-7
  • Orion, N., Shankar, R., Greco, R. and Berenguer, J.L. (2020). Promoting the Earth System Approach and the Meaning of Learning. European Geologist. 50.
  • Orion, N., Ribeiro, T., Lima, D. and Vasconcelos, C. (2020). Earth Systems Workshop: the impact on Portuguese geoscience educators’ practice and views. In: Vasconcelos, C. et al. (Eds.), Educação em Ciências: Cruzar caminhos, unir saberes – Atas do XVII Encontro Nacional de Educação em Ciências, XVIII ENEC, III Internacional Seminar of Science Education, III ISSE (pp. 457-461). Porto: U. Porto Edições. ISBN: 978-989-746-198-9. doi:10.24840/978-989-746-198-9.
ליצירת קשר

כל הזכויות שמורות למחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע

  • הצהרת נגישות
  • תנאי שימוש
  • מפת האתר
  • חפשו אותנו בפייסבוק