• דלג לאיזור תוכן עיקרי
  • דלג לתפריט
  • דלג לאיזור החיפוש באתר
נגישות
  • הגדלת גודל גופן
  • הקטנת גודל גופן
  • צבעים חדים
  • צבעוניות חד-גוונית
  • צבעוניות ניגודית
  • ברירת מחדל
הצהרהclose
enGo to english websiteעבעבור לאתר בעבריתשפה נוכחית
open search area

טופס חיפוש

המחלקה להוראת המדעים
מכון ויצמן למדע
המחלקה להוראת המדעים
  • בית
  • אודות
  • סגל
    • מדענים
    • מתמחים
    • בתר-דוקטורנטים
    • דוקטורנטים
    • מסטרנטים
    • יועצים ועובדי הוראה
    • צוות מינהלי
  • מחקר ופיתוח
    • רקע כללי
    • גישות חישוביות בניתוח למידה
      • אודות
      • סגל
      • פרסומים
      • פרויקטים
      • תקצירי עבודות מחקר
      • צרו קשר
    • חינוך מדעי אינטר-דיסציפלינרי
      • אודות
      • סגל
      • פרסומים
      • פרויקטים
      • תקצירי עבודות מחקר
      • צרו קשר
    • כימיה
      • אודות
      • סגל
      • פרסומים
      • פרויקטים
      • תקצירי עבודות מחקר
      • חומרי למידה והוראה
      • משאבים נוספים
      • צרו קשר
    • מדעי החיים
      • אודות
      • סגל
      • פרסומים
      • פרויקטים
      • תקצירי עבודות מחקר
      • חומרי למידה והוראה
      • משאבים נוספים
      • צרו קשר
    • מדעי הלמידה
      • אודות
      • סגל
      • פרסומים
      • פרויקטים
      • צרו קשר
    • מדעי המחשב
      • אודות
      • סגל
      • פרסומים
      • פרויקטים
      • תקצירי עבודות מחקר
      • חומרי למידה והוראה
      • משאבים נוספים
      • צרו קשר
    • מדע וטכנולוגיה בחט"ב
      • אודות
      • סגל
      • פרסומים
      • פרויקטים
      • תקצירי עבודות מחקר
      • חומרי למידה והוראה
      • משאבים נוספים
      • צרו קשר
    • מדעי כדור הארץ
      • אודות
      • סגל
      • פרסומים
      • פרויקטים
      • תקצירי עבודות מחקר
      • חומרי למידה והוראה
      • משאבים נוספים
      • צרו קשר
    • מתמטיקה
      • אודות
      • סגל
      • פרסומים
      • פרויקטים
      • תקצירי עבודות מחקר
      • חומרי למידה והוראה
      • משאבים נוספים
      • צרו קשר
    • פיזיקה
      • אודות
      • סגל
      • פרסומים
      • פרויקטים
      • תקצירי עבודות מחקר
      • חומרי למידה והוראה
      • משאבים נוספים
      • צרו קשר
    • ועדת האתיקה IRB-EDU
      • אודות
      • חברי הועדה
      • מדיניות כללית
  • למועמדים
    • תכנית לתלמידי מחקר
    • תכנית רוטשילד ויצמן
    • תעודת הוראה
  • למורים
    • מרכזי מורים ארציים
    • קהילות מורים
    • חומרי למידה והוראה
  • שרותי מחקר בחינוך
  • צרו קשר

הינך נמצא כאן

  1. דף הבית
  2. מחקר ופיתוח
  3. מדעי הלמידה
  4. פרויקטים
  5. אתגרים והתאמות של מורים לתלמידים מפונים: בתי ספר זמניים, בתי ספר קולטים, ובתי ספר שנפתחים מחדש

אתגרים והתאמות של מורים לתלמידים מפונים: בתי ספר זמניים, בתי ספר קולטים, ובתי ספר שנפתחים מחדש

  • אודות
  • סגל
  • פרסומים
  • פרויקטים
  • צרו קשר

צוות מוביל:

  • ד"ר נדב ארנפלד
  • ד"ר נדב מרקו
  • פרופ' טל גלעד

צוות פרויקט:

  • ד"ר יעל נוריק
  • לאה קורצוויל

תקציר:

עשרות מיליונים של בני אדם מפונים מבתיהם מדי שנה ברחבי העולם מסיבות הקשורות באסונות אקלים (כמו שיטפונות, שריפות, וסופות) או בגלל קונפליקטים אלימים ומלחמות (כמו מלחמת השביעי באוקטובר).

בין שאר ההשלכות של פינוי מהבית, ישנן השלכות להפרעה בלימודים של הילדים והנוער.

בתגובה, סוגים שונים של מסגרות חינוכיות נוסדות להציע תמיכה לימודית, חברתית ורגשית.

כיוון שיש עלייה עולמית בפינויים שלא מבחירה, ולאור המורכבות של הוראה ולמידה במצבים האלו, מטרת המחקר הנוכחי היא לבחון את האתגרים וההתאמות של המורים לתלמידים מפונים. אמפירית, המחקר מתבסס על ההקשר הישראלי, ועל המפונים בצפון ובדרום הארץ בעקבות ארועי השביעי באוקטובר והמלחמה שבאה בעקבותם.

מתודולוגית, אנחנו עורכים ראיונות חצי מובנים עם מורים בשלוש מבנים אירגוניים:

  1. בתי הספר הזמניים שהוקמו בבתי מלון, מוסדות תרבות, מכללות, וכו'
  2. בתי הספר באיזורים שאינם פונו, שקולטים לתוכם תלמידים מפונים,
  3. ובתי הספר שנפתחים מחדש באיזורים המפונים לאחר השיבה הביתה.


השלכות יכללו אסטרטגיות לתמיכה במורים במצבי חירום, בעת שהם תומכים ברציפות הלמידה והחינוך של ילדי משפחות המפונים.

 

This work is supported by the Institute for Environmental Sustainability (IES) at the Weizmann Institute of Science (2024-P147625)


לקריאה נוספת:

Marco, N., Gilead, T., Ehrenfeld, N., & Nurik, Y. (2025). Teachers in provisional schools for displaced students: Navigating challenges, autonomy, and responses. Teaching and Teacher Education, 154, 104868. 
 

Ehrenfeld, N., Marco, N., Gilead, T., Nurik, Y., & Kurzweil, L. (2025). “Push forward and we will help”: Teacher autonomy and system support in the context of teaching displaced students. Proceedings of the 19th International Conference of the Learning Sciences (pp. 1314–1318). Helsinki, Finland. 
 

Gilead, T., Marco, N., Ehrenfeld, N., & Nurik, Y. (2024). Creating order in chaotic environments: Teacher’s coping strategies in provisional schools. European Conference on Educational Research (ECER 2024). Nicosia, Cyprus. 

כל הזכויות שמורות למחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע

  • ועדת האתיקה
  • הצהרת נגישות
  • תנאי שימוש
  • מפת האתר
  • חפשו אותנו בפייסבוק