• דלג לאיזור תוכן עיקרי
  • דלג לתפריט
  • דלג לאיזור החיפוש באתר
נגישות
  • הגדלת גודל גופן
  • הקטנת גודל גופן
  • צבעים חדים
  • צבעוניות חד-גוונית
  • צבעוניות ניגודית
  • ברירת מחדל
הצהרהclose
enGo to english websiteעבעבור לאתר בעבריתשפה נוכחית
open search area

טופס חיפוש

המחלקה להוראת המדעים
מכון ויצמן למדע
המחלקה להוראת המדעים
  • בית
  • אודות
  • סגל
    • מדענים
    • מתמחים
    • בתר-דוקטורנטים
    • דוקטורנטים
    • מסטרנטים
    • יועצים
    • עובדי הוראה
    • צוות מינהלי
  • מחקר ופיתוח
    • רקע כללי
    • גישות חישוביות בניתוח למידה
      • אודות
      • סגל
      • פרויקטים
    • חינוך מדעי אינטר-דיסציפלינרי
      • אודות
      • סגל
      • פרויקטים
    • כימיה
      • אודות
      • סגל
      • פרויקטים
      • משאבי הוראה מתוקשבים
      • ספרי לימוד
    • מדעי החיים
      • אודות
      • סגל
      • פרויקטים
      • משאבי הוראה מתוקשבים
      • ספרי לימוד
    • מדעי המחשב
      • אודות
      • סגל
      • פרויקטים
      • משאבי הוראה מתוקשבים
      • ספרי לימוד
    • מדע וטכנולוגיה בחט"ב
      • אודות
      • סגל
      • פרויקטים
      • משאבי הוראה מתוקשבים
      • ספרי לימוד
    • מדעי כדור הארץ
      • אודות
      • סגל
      • פרויקטים
      • משאבי הוראה מתוקשבים
      • ספרי לימוד
    • מתמטיקה
      • אודות
      • סגל
      • פרויקטים
      • משאבי הוראה מתוקשבים
      • ספרי לימוד
    • פיזיקה
      • אודות
      • סגל
      • פרויקטים
      • משאבי הוראה מתוקשבים
      • ספרי לימוד
    • ועדת האתיקה IRB-EDU
      • ועדת האתיקה
  • מחקרי סטודנטים
  • למועמדים
  • למורים
    • מרכזי מורים ארציים
    • קהילות מורים
    • חומרי למידה והוראה
  • שרותי מחקר בחינוך
  • צרו קשר

הינך נמצא כאן

  1. דף הבית
  2. מחקר ופיתוח
  3. מדעי החיים
  4. פרויקטים
  5. פתרון בעיות בביולוגיה וביוטכנולוגיה: שימוש בכלים ביואינפורמטיים ומסדי נתונים

פתרון בעיות בביולוגיה וביוטכנולוגיה: שימוש בכלים ביואינפורמטיים ומסדי נתונים

  • רקע כללי
  • גישות חישוביות בניתוח למידה
  • חינוך מדעי אינטר-דיסציפלינרי
  • כימיה
  • מדעי החיים
    • אודות
    • סגל
    • פרויקטים
    • משאבי הוראה מתוקשבים
    • ספרי לימוד
  • מדעי המחשב
  • מדע וטכנולוגיה בחט"ב
  • מדעי כדור הארץ
  • מתמטיקה
  • פיזיקה
  • ועדת האתיקה IRB-EDU

צוות מוביל:

  • פרופ' ענת ירדן

צוות פרויקט:

  • ד"ר אוהד לבקוביץ
  • ד"ר יוסי מחלוף
  • ד"ר אורנה דהאן
  • כרמית שפלטר-אבידן
  • ד"ר אמיר מיטשל
  • ד"ר הדס גלברט

תקציר:

מהפכת המידע הביאה לצמיחה של ענף בינתחומי חדש במחקר – ביואינפורמטיקה – אשר מושתת על מחקר, פיתוח ויישום של מגוון כלי מחשב וגישות חישוביות לשם עיבוד מידע ביולוגי, ובכלל זה ייצור, אחסון, ארגון, ניתוח או הצגה של מידע. לא זו בלבד שלביואינפורמטיקה מקום מרכזי במחקר מודרני, שבו חוללה מהפכה של ממש, אלא שיש לה גם השפעה עצומה על פיתוח יישומים בתחומי הביוטכנולוגיה, הרפואה, החקלאות ותחומים משיקים אחרים.

לפני מספר שנים פיתחנו במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע סביבת למידה להוראת ביואינפורמטיקה בשם "ביואינפורמטיקה בשירות הביוטכנולוגיה" אשר הוטמעה בתוכנית לימודי הביוטכנולוגיה לתלמידי תיכון . סביבת הלמידה נועדה לאפשר התנסות ולמידה פעילה של תלמידים בהקשר של חקר מדעי אותנטי בביוטכנולוגיה, לצורך פתרון בעיות אמתיות ועכשוויות הקרובות ללב התלמידים, אגב שימוש מושכל במגוון כלים ביואינפורמטיים ומסדי נתונים אותנטיים זמינים ברשת. בתהליך זה התלמידים רוכשים ומיישמים של פרקטיקות מדעיות המצריכות שילוב של ידע, מיומנויות ודרכי חשיבה מדעיות.

המחקר נועד לבחון עד כמה התלמידים רוכשים סוגים שונים של ידע ייחודי לתחום הדעת, יכולתם לתאם ולשלב בין סוגי הידע, וניכוס הגישה הביואינפורמטית בעקבות התנסות בפעילויות חקר אותנטיות בסביבת הלמידה בביואינפורמטיקה. אנו גם מאפיינים את הקשר בין תוצרי הלמידה של התלמידים לבין אסטרטגיות ההוראה ותפיסות המורים לגבי הוראת ביואינפורמטיקה. מחקר זה עשוי לשפוך אור על הדרך בה תלמידים תיכון תופסים ומתמודדים עם פעילויות חקר מדעיות אותנטיות בביואינפורטיקה, כמו גם על האמצעים המשמשים להוראה של חומרי הלמידה הללו.

לקריאה נוספת:

  • Machluf, Y., and Yarden, A. (2013). Integrating bioinformatics into senior high-school: Design principles and implications. Briefings in Bioinformatics, 14(5): 648-660, doi: 10.1093/bib/bbt030.
  • Machluf, Y., Gelbart, H., and Yarden Y. (2013). High-school teachers' appropriation of an innovative curriculum in bioinformatics, in Kr?ger D., Ekborg M. (Eds.). Proceedings of the 9th Conference of European Researchers in Didactics of Biology, Berlin, Germany, 18-22 September 2012.
  • מחלוף, י., אברהם, א., וירדן, ע. (2013). שילוב נושא הביואינפורמטיקה בתוכנית הלימודים בביוטכנולוגיה. מור-טק – כתב העת של מרכז המורים הארצי למקצועות הטכנולוגיים מדעיים, גיליון 8, ע"מ 22-34.
  • Machluf, Y., Gelbart, H., Ben-Dor, S., and Yarden, A. (2017). Making authentic science accessible—the benefits and challenges of integrating bioinformatics into a high-school science curriculum, Briefings in Bioinformatics.abstract.
  • Levkovich, O., and Yarden, A. (2017). Learning about proteins using Jmol 3-D molecule viewer: Teachers and students views. Proceedings of the Chais Conference on Instructional Technologies Research: Learning in the Technological Era, Raanana, Israel: The Open University of Israel, pp. 99-107.

חומרים

סיכום קצר של המאפיינים העיקריים

כל הזכויות שמורות למחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע

  • הצהרת נגישות
  • תנאי שימוש
  • מפת האתר
  • חפשו אותנו בפייסבוק