• דלג לאיזור תוכן עיקרי
  • דלג לתפריט
  • דלג לאיזור החיפוש באתר
נגישות
  • הגדלת גודל גופן
  • הקטנת גודל גופן
  • צבעים חדים
  • צבעוניות חד-גוונית
  • צבעוניות ניגודית
  • ברירת מחדל
הצהרהclose
enGo to english websiteעבעבור לאתר בעבריתשפה נוכחית
open search area

טופס חיפוש

המחלקה להוראת המדעים
מכון ויצמן למדע
המחלקה להוראת המדעים
  • בית
  • אודות
  • סגל
    • מדענים
    • מתמחים
    • בתר-דוקטורנטים
    • דוקטורנטים
    • מסטרנטים
    • יועצים ועובדי הוראה
    • צוות מינהלי
  • מחקר ופיתוח
    • רקע כללי
    • גישות חישוביות בניתוח למידה
      • אודות
      • סגל
      • פרסומים
      • פרויקטים
      • תקצירי עבודות מחקר
      • צרו קשר
    • חינוך מדעי אינטר-דיסציפלינרי
      • אודות
      • סגל
      • פרסומים
      • פרויקטים
      • תקצירי עבודות מחקר
      • צרו קשר
    • כימיה
      • אודות
      • סגל
      • פרסומים
      • פרויקטים
      • תקצירי עבודות מחקר
      • חומרי למידה והוראה
      • משאבים נוספים
      • צרו קשר
    • מדעי החיים
      • אודות
      • סגל
      • פרסומים
      • פרויקטים
      • תקצירי עבודות מחקר
      • חומרי למידה והוראה
      • משאבים נוספים
      • צרו קשר
    • מדעי הלמידה
      • אודות
      • סגל
      • פרסומים
      • פרויקטים
      • צרו קשר
    • מדעי המחשב
      • אודות
      • סגל
      • פרסומים
      • פרויקטים
      • תקצירי עבודות מחקר
      • חומרי למידה והוראה
      • משאבים נוספים
      • צרו קשר
    • מדע וטכנולוגיה בחט"ב
      • אודות
      • סגל
      • פרסומים
      • פרויקטים
      • תקצירי עבודות מחקר
      • חומרי למידה והוראה
      • משאבים נוספים
      • צרו קשר
    • מדעי כדור הארץ
      • אודות
      • סגל
      • פרסומים
      • פרויקטים
      • תקצירי עבודות מחקר
      • חומרי למידה והוראה
      • משאבים נוספים
      • צרו קשר
    • מתמטיקה
      • אודות
      • סגל
      • פרסומים
      • פרויקטים
      • תקצירי עבודות מחקר
      • חומרי למידה והוראה
      • משאבים נוספים
      • צרו קשר
    • פיזיקה
      • אודות
      • סגל
      • פרסומים
      • פרויקטים
      • תקצירי עבודות מחקר
      • חומרי למידה והוראה
      • משאבים נוספים
      • צרו קשר
    • ועדת האתיקה IRB-EDU
      • אודות
      • חברי הועדה
      • מדיניות כללית
  • למועמדים
    • תכנית לתלמידי מחקר
    • תכנית רוטשילד ויצמן
    • תעודת הוראה
  • למורים
    • מרכזי מורים ארציים
    • קהילות מורים
    • חומרי למידה והוראה
  • שרותי מחקר בחינוך
  • צרו קשר

הינך נמצא כאן

  1. דף הבית
  2. מחקר ופיתוח
  3. מדעי החיים
  4. פרויקטים
  5. קשיים בהוראה ולמידה של אבולוציה

קשיים בהוראה ולמידה של אבולוציה

  • אודות
  • סגל
  • פרסומים
  • פרויקטים
  • תקצירי עבודות מחקר
  • חומרי למידה והוראה
  • משאבים נוספים
  • צרו קשר

צוות מוביל:

  • ד"ר מרב סיאני
  • פרופ' ענת ירדן

מזכירות ואדמיניסטרציה:

ליאור שדה

תקציר:

החל מ- 2016, נושא האבולוציה נכנס לתכנית הלימודים של הוראת הביולוגיה בחטיבה העליונה ושל תכנית הלימודים במדע וטכנולוגיה בחטיבת הביניים. לפיכך, עלה הצורך לחקור האם ישנם קשיים בהוראת התחום שנחשב שנוי במחלוקת בקרב מגזרים שונים בישראל ובעולם. המחקר העלה קשיים תאולוגיים ופדגוגיים בהוראה ולמידה של אבולוציה. בעקבות ממצאים אלו עלה הצורך לקיים השתלמויות מורים בנושא ובכך להעשיר את הידע המדעי והפדגוגי של המורים לביולוגיה ולמדע וטכנולוגיה. יתר על כן, עלה הצורך להציע תכנית להוראת אבולוציה כחלק מתוכנית הלימודים בגנטיקה על מנת להפחית את ההתנגדות לאבולוציה בקרב תלמידים. בנוסף, פותחו שלוש פעילויות מקוונות ממוקדות תלמיד העוסקות באבולוציה של האדם, מאחר ונושא זה פחות מוכר למורים. הפעילויות פותחו בסביבת PeTeL שהיא מערכת למעקב וניהול למידה(LMS) , וניתן להתנסות בהם ב"מאגר המשותף" של סביבת הלמידה. בעתיד הקרוב אנו מתכוונים לפתח שאלונים דיאגנוסטיים בסביבת PeTeL על מנת לאבחן תפיסות חלופיות של התלמידים בנוגע לאבולוציה, ובהמשך לפתח פעילויות אשר יטפלו בתפיסות חלופיות אלו.

לקריאה נוספת:

  • Siani, M., & Yarden, A. (2020). Evolution? I Don’t Believe in It. Theological Tensions Surrounding the Implementation of Evolution in the Israeli Curricula. Science & Education, 29:411- 441.
  • Siani, M., & Yarden, A. (2022). Introducing evolution of the human lactase gene using an online interactive activity. The American Biology Teacher, 84(1), 16-21.

  • Siani, M., Stahi-Hitin, R., & Yarden, A. (2022). Student Opposition to Learning Evolution and how Teachers Deal with this Following a Teacher Training Course. Journal of Science Teacher Education, 33(7), 764-785.

  • Siani, M., & Yarden, A. (2022). “I Think that Teachers Do Not Teach Evolution Because It Is Complicated”: Difficulties in Teaching and Learning Evolution in Israel. International Journal of Science and Mathematics Education, 20(3), 481-501.

  • Siani, M., & Yarden, A. (2022) Opportunities to deal with human evolution. In: Learning Evolution through Socioscientific Issues. Aveiro: UA Editora.

  • Stahi-Hitin, R., & Yarden, A. (2022). Scientists’ and teachers’ attitudes toward relating to religion when teaching evolution. Evolution: Education and Outreach, 15(1), 18-31.

  • Stahi-Hitin, R., & Yarden, A. (2022). Should high-school biology teachers relate to students’ religious faith when teaching evolution? The perspective of Jewish teachers. International Journal of Science Education, 44(7), 1186-1207.

  • Stahi-Hitin, R., & Yarden, A. (2022). Evolution education in light of religious science teachers’ and scientists’ conceptions of evolution and religion. Evolution: Education and Outreach, 15(1), 1-16.

 

 

  • סיאני מ., אמיר ר., פילר ע. (2018). אשנב לאבולוציה. בהוצאת המחלקה להוראת המדעים מכון ויצמן למדע, והמרכז הארצי להוראת הביולוגיה. 35 עמודים 
  • סיאני, מ. (2023). לומדים גנטיקה – חושבים אבולוציה. בהוצאת המחלקה להוראת המדעים מכון ויצמן למדע, והמרכז הארצי להוראת הביולוגיה. 59 עמודים.

 

ליצירת קשר

כל הזכויות שמורות למחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע

  • ועדת האתיקה
  • הצהרת נגישות
  • תנאי שימוש
  • מפת האתר
  • חפשו אותנו בפייסבוק