צוות מוביל:
- פרופ' ענת ירדן- ראש המחלקה להוראת המדעים
- ד"ר ציפי הופמן - רכזת קהילות מורים לביולוגיה
- ד"ר אוהד לבקוביץ - מנהל המרכז הארצי למורי הביולוגיה
- ד"ר מוריה אריאלי - מנחה של קהילת מורים מובילים
- רבקה משגב - מנחה של קהילת מורים מובילים
מזכירות ואדמיניסטרציה:
ליאור שדהתקציר:
קהילות המורים לביולוגיה הן מקום לשיתוף ולחשיבה חדשנית ויצירתית על קשיים ואתגרים בהוראת הביולוגיה.
קהילות המורים בביולוגיה החלו לפעול בתשע"ח. כיום פועלות 9 קהילות אזוריות בכל רחבי הארץ ממחוז מרכז ועד באר שבע שבדרום. בנוסף, פועלות שתי קהילות ביולוגיה ארציות: הוראה עתירת מדיה וקהילה של מורים ממקומות מבודדים ומרוחקים.
מטרות קהילות המורים לביולוגיה:
- לחזק את הקשר בין המורים השותפים בקהילה ולקרב לבבות בין מורים ממגזרים שונים: דתיים וחילוניים, יהודים, ערבים ובדואים.
- לספק מסגרת יציבה תומכת ומעצימה למורי הקהילה, וליצור מקום בטוח לשיתוף ולחשיבה חדשנית ויצירתית בדגש על חוכמת ההמונים.
- לשפר את הוראת הביולוגיה תוך התמקדות באבחון קשיי הבנה של תלמידים ומתן מענה מותאם להתמודד עם קשיים אלו.
- לפתח כלים להוראה מותאמת אישית לתלמידים בכיתה הטרוגנית בנושאים שונים בהתאם לרמת התלמידים, קשיי הבנה ותפיסות שגויות.
- לפתח כלים להעמקת החשיבה המדעית הביקורתית האובייקטיבית על ניסויים תוך מתן דגש על משמעות עקרונות המחקר.
- להטמיע בהוראה שילוב אמצעים עתירי מדיה מותאמים ללמידה מרחוק.
לקריאה נוספת:
- Bolam, R., McMahon, A., Stoll, L., Thomas, S., Wallace, M., Greenwood, A., … & Smith, M. (2005). Creating and sustaining effective professional learning communities (Vol. 637). Research report.
- Buysse, V., Sparkman, K. L., & Wesley, P. W. (2003). Communities of practice: Connecting what we know with what we do. Exceptional children, 69(3), 263-277.
- Mattos, M. W., DuFour, R., DuFour, R., Eaker, R., & Many, T. W. (2016). Learning by Doing: A Handbook for Professional Learning Communities at Work. Solution Tree Australia Pty Limited.