צוות מוביל:
- פרופ' רוחמה אבן
צוות פרויקט:
- ד"ר מיכל איילון
- שי אולשר
- גילה אוזרוסו-חגג
- פרופ' אדריס תיתי מז
תקציר:
בניית ויקי-ספרים המבוססים על עריכה שיתופית של סדרת ספרי הלימוד ״מתמטיקה משולבת״, על ידי קבוצת מורים המשתמשים בהם בהוראה בכיתותיהם.
פרויקט עמי׳׳ת הוא פרויקט בניית ויקי-ספרים המבוססים על עריכה של סדרת ספרי הלימוד ״מתמטיקה משולבת״, על ידי קבוצת מורים המשתמשים בהם בהוראה בכיתותיהם – כ-50 מורים השתתפו בחמש שנות הפעילות (2010-2015). עריכת הספרים נעשתה תוך שימוש בפלטפורמת ויקיספר אשר הותאמה לצרכים המיוחדים של הפרויקט, וייעוץ מקצועי של צוות הפיתוח של מתמטיקה משולבת, חוקרים בחינוך מתמטי, ומתמטיקאי. תהליך העבודה כלל פעילות מקוונת שוטפת ומפגשי פנים-אל-פנים חודשיים. לסביבת העבודה המוצעת למורים מספר היבטים שאינם אופייניים לעבודת המורה. למשל, עריכת ספר לימוד המיועד לאוכלוסיית תלמידים רחבה, הכנסת שינויים בספר שפותח על ידי מומחים בפיתוח תכניות לימודים, והתייעצות עם מומחים שאינם חלק מהסביבה המקצועית הרגילה של מורים: מפתחי תכניות לימודים, מתמטיקאים, וחוקרים בחינוך מתמטי, שמאפשרים הרחבה והעשרה של הקשרים המקובלים בין מורים, מפתחי תכניות לימודים, מתמטיקאים, וחוקרים בחינוך מתמטי לקשרי גומלין רב-ממדיים ופרודוקטיביים יותר, ותרומה לפיתוח מקצועי של המורים המשתתפים.
לקריאה נוספת:
- Even, R., & Olsher, S. (2014). Teachers as participants in textbook development: The Integrated Mathematics Wiki-book Project. In Y. Li & G. Lappan (Eds.), Mathematics Curriculum in School Education (pp 333–350). New York, NY: Springer.
- Even, R., Ayalon, M. & Olsher, S. (2016). Teacher editing textbooks: Transforming conventional connections between teachers, curriculum developers, and mathematicians. In M. Phakeng & S. Lerman (Eds.), Mathematics Education in a Context of Inequity, Poverty and Language Diversity (pp. 127–140). New York, NY: Springer.
- Olsher, S. & Even, R. (2019). Organizing tools suggested by teachers in the textbook they use in class. International Journal of Science and Mathematics Education, 17, 1381–1399.
- Even, R. (2020). Mathematics teachers edit textbooks: Opportunities and challenges. In Y. Ben‐David Kolikant, D. Martinovic, & M. Milner‐Bolotin (Eds.), STEM teachers and teaching in the era of change (pp. 37-52). Springer, Cham.
- Olsher, S. (2014).Changes in the textbook suggested by teachers using a Wikibook. Weizmann Institute of Science