• דלג לאיזור תוכן עיקרי
  • דלג לתפריט
  • דלג לאיזור החיפוש באתר
נגישות
  • הגדלת גודל גופן
  • הקטנת גודל גופן
  • צבעים חדים
  • צבעוניות חד-גוונית
  • צבעוניות ניגודית
  • ברירת מחדל
הצהרהclose
enGo to english websiteעבעבור לאתר בעבריתשפה נוכחית
open search area

טופס חיפוש

המחלקה להוראת המדעים
מכון ויצמן למדע
המחלקה להוראת המדעים
  • בית
  • אודות
  • סגל
    • מדענים
    • מתמחים
    • בתר-דוקטורנטים
    • דוקטורנטים
    • מסטרנטים
    • יועצים
    • עובדי הוראה
    • צוות מינהלי
  • מחקר ופיתוח
    • רקע כללי
    • גישות חישוביות בניתוח למידה
      • אודות
      • סגל
      • פרויקטים
    • חינוך מדעי אינטר-דיסציפלינרי
      • אודות
      • סגל
      • פרויקטים
    • כימיה
      • אודות
      • סגל
      • פרויקטים
      • משאבי הוראה מתוקשבים
      • ספרי לימוד
    • מדעי החיים
      • אודות
      • סגל
      • פרויקטים
      • משאבי הוראה מתוקשבים
      • ספרי לימוד
    • מדעי המחשב
      • אודות
      • סגל
      • פרויקטים
      • משאבי הוראה מתוקשבים
      • ספרי לימוד
    • מדע וטכנולוגיה בחט"ב
      • אודות
      • סגל
      • פרויקטים
      • משאבי הוראה מתוקשבים
      • ספרי לימוד
    • מדעי כדור הארץ
      • אודות
      • סגל
      • פרויקטים
      • משאבי הוראה מתוקשבים
      • ספרי לימוד
    • מתמטיקה
      • אודות
      • סגל
      • פרויקטים
      • משאבי הוראה מתוקשבים
      • ספרי לימוד
    • פיזיקה
      • אודות
      • סגל
      • פרויקטים
      • משאבי הוראה מתוקשבים
      • ספרי לימוד
    • ועדת האתיקה IRB-EDU
      • ועדת האתיקה
  • מחקרי סטודנטים
  • למועמדים
  • למורים
    • מרכזי מורים ארציים
    • קהילות מורים
    • חומרי למידה והוראה
  • שרותי מחקר בחינוך
  • צרו קשר

הינך נמצא כאן

  1. דף הבית
  2. מחקר ופיתוח
  3. פיזיקה
  4. פרויקטים
  5. 3 הרשת הארצית של קהילות מורי הפיזיקה

3 הרשת הארצית של קהילות מורי הפיזיקה

  • רקע כללי
  • גישות חישוביות בניתוח למידה
  • חינוך מדעי אינטר-דיסציפלינרי
  • כימיה
  • מדעי החיים
  • מדעי המחשב
  • מדע וטכנולוגיה בחט"ב
  • מדעי כדור הארץ
  • מתמטיקה
  • פיזיקה
    • אודות
    • סגל
    • פרויקטים
    • משאבי הוראה מתוקשבים
    • ספרי לימוד
  • ועדת האתיקה IRB-EDU

צוות מוביל:

  • פרופ' עידית ירושלמי
  • פרופ' אמריטוס בת-שבע אלון
  • ד"ר סמדר לוי– מנהלת קהילות מורי הפיזיקה
  • עדי ברוריה נגה– מנחה, קהילת המובילים
  • קובי שוורצבורד– מנחה, קהילת המובילים
  • ד"ר זהורית קאפח – מנחה, מעבדה מזמנת חשיבה
  • ד"ר אסתר בגנו – מנהלת קהילות מורי הפיזיקה בעבר
  • ד"ר חנה ברגר – מנחה, קהילת המובילים בעבר
  • אסתי מגן – מנחה, קהילת המובילים בעבר

צוות פרויקט:

  • סמדר אבידן, מובילת קהילת באר שבע
  • כנה אופיר, מובילת קהילת ירושלים
  • אפרת בלאו ברק, מובילת קהילות ירושלים ואמי"ת
  • שפרה בריגה, מובילת קהילה מתוקשבת א'
  • ראגדה גיריס מטאנס, מובילת קהילת כרמיאל והגליל
  • ד"ר מיטל הנס, מובילת קהילה מתוקשבת ב'
  • נירית ורדי, מובילת קהילת חיפה והקריות
  • עוז זוארץ, מוביל קהילת הוד השרון
  • יונה חלמיש, מובילת קהילה מתוקשבת ג'
  • דפנה כהן ברנר, מובילת קהילת גן יבנה – אשדוד
  • אלכס לוין, מוביל קהילה מתוקשבת א'
  • אסתי מגן, מובילת קהילת סטאז'
  • ד"ר אבי מרזל, מוביל קהילת ירושלים
  • אסי נהיר, מוביל קהילת הוד השרון
  • מיכל סיגרון, מובילת קהילת גן יבנה – אשדוד
  • גלינה פודלוב, מובילת קהילת רמת גן
  • דוד פרל, מוביל קהילת חיפה והקריות
  • פאתנה קרש, מובילת קהילת כרמיאל והגליל
  • עליזה רוט, מובילת קהילה מתוקשבת ב'
  • טטיאנה שולדינר, מובילת קהילת באר שבע
  • ד"ר לריסה שכמן, מובילת קהילות רמת גן וסמ"ל
  • איילת שקד, מובילת קהילה מתוקשבת ג'

מזכירות ואדמיניסטרציה:

שירי ירמולובסקי

תקציר:

הרשת הארצית של קהילות מורי הפיזיקה פועלת מזה עשור, מאז שנת תשע"ב, במטרה לקדם את ההתפתחות המקצועית של מורי הפיזיקה בישראל, לתת מענה לצרכים ולקשיים שהוראת הפיזיקה מזמנת, לאפשר למורים לפיזיקה לבחון את הוראתם ואת הלמידה של תלמידיהם ביחד עם עמיתים, ולקדם את הוראת הפיזיקה בארץ לעבר הוראה "ממוקדת לומד".

התכנית בנויה ב"מודל מניפה ", עם קהילה אחת של מורים מובילים ו -11 קהילות אזוריות בכל רחבי הארץ (~ 300 מורים לפיזיקה, כ- 25% מכלל המורים לפיזיקה בתיכון בישראל).

ההתפתחות המקצועית של המורים בקהילות מעוצבת על סמך עקרונות פדגוגיים מבוססי מחקר בגישה "מבוססת עדויות". התהליך כולל חשיפה של התפיסות, העמדות והמטרות של המורים; התנסות פעילה שלהם כלומדים באסטרטגיות הוראה חדשות; הפעלה בכיתות ושיתוף בין העמיתים לקהילה בתובנות מההתנסויות בכיתות. בדרך זו המורים נחשפים לנעשה בכיתותיהם של מורים רבים, דנים על הדרכים המיטביות להפעלת אסטרטגיות ההוראה בכיתות, ומבצעים רפלקציה שיתופית בסביבה תומכת, ביחד עם עמיתים העוברים התנסויות דומות.

התכנים בתכנית מתחדשים מדי שנה, כדי להתאים לרוב גדול של מורים המשתתפים בקהילות במשך מספר שנים. בכל שנה נבחרים שניים עד ארבעה נושאים מרכזיים, שכל אחד מהם נמשך מספר מפגשים.  כדי לעודד יישום של מורים רבים כל כך, הפעילויות המוצעות כוללות מגוון דוגמאות בנושאים שונים בתכנית הלימודים, לכל אחת מהכיתות בחטיבה העליונה, ובהתאם לתקופה במהלך שנת הלימודים.

אחד התפקידים המרכזיים של הקהילות הוא לחזק את החוסן של המורים – יכולתם להתמודד עם קשיים שהם נתקלים בהם – ולבחון גישות למימוש מטרותיהם המקצועיות. לדוגמה, מטרות המורים ביחס להוראה וללמידה במעבדת הפיזיקה. סקר רחב היקף שערכנו בקהילות מצא חוסר התאמה בין החשיבות שהמורים מייחסים לשילוב פרקטיקות חקירה מדעיות במעבדת הפיזיקה (כגון עיצוב מערכת ניסויית), לבין האופן שבו פרקטיקות אלה באות לידי ביטוי בפועל בבחינת הבגרות במעבדה לפיזיקה. תהליך ארוך טווח לעידוד "מעבדה מזמנת חשיבה" בוצע בקהילות החל בשנת תשע"ט, ובו המורים התנסו ודנו בדרכים לשלב פרקטיקות חקירה מדעית החסרות למורים, וזאת במסגרת אילוצי תכנית הלימודים הרגילה. מחקר המשך  בוחן תהליך זה, ובפרט את האתגרים איתם המורים מתמודדים, דרכי המענה בהן הם בוחרים, והאופנים בהם הם מסתייעים בחומרי הלמידה ובשיח שבמפגשי הקהילה. במחקרים קודמים על הקהילות בחנו את תהליכי הצמיחה המקצועית של המורים בהקשרים אחרים ואת השינויים בידע, בעמדות ובפרקטיקה שלהם, כמו גם ביישום ארוך טווח של אסטרטגיות הוראה חדשות בכיתות.

תכנית הקהילות הוכרה כאחד הגורמים המרכזיים למספר הגדל והולך של תלמידים הבוחרים בפיזיקה כמקצוע מורחב (משרד החינוך, 2017).

תודתנו לקרן משפחת אדי וג'ולס טראמפ ולמשרד החינוך על תמיכתם בפרויקט.

לקריאה נוספת:

מאמרי מחקר שפורסמו על קהילות מורי הפיזיקה:

Levy, S., Bagno, E., Berger H. & Eylon, B. (2021). Professional Growth of Physics Teacher-Leaders in a Professional Learning Communities Program: the Context of Inquiry-Based Laboratories. International Journal of Science and Mathematics Education. 

Levy S., Noga, A., Kapach, Z. & Yerushalmi E. (2021). Highlighting Considerations in Experimental Design: The Case of Multimeters. Physics Education. 

Levy S., Kapach, Z., Magen, E. & Yerushalmi E. (2020). Re-defining Lab Norms
via Professional Learning Communities of Physics Teachers, In Wolf, S., Bennett, M. & Frank, B. (Eds.), Physics Education Research Conference Proceedings, Washington, DC. doi:

Levy, S., Bagno, E., Berger, H., & Eylon, B. S. (2020). Motivators, Contributors, and Inhibitors to Physics Teacher-Leaders' Professional Development in a Program of Professional Learning Communities: The Case of a Collaborative Reading Assignment. In Kolikant, Y. B. D., Martinovic, D. & Milner-Bolotin, M. (Eds.), STEM Teachers and Teaching in the Digital Era – Professional expectations and advancement in 21st Century Schools. (pp. 159-184). Springer.

Levy, S., Bagno, E., Berger, H., & Eylon, B. S. (2018). Physics Teacher-Leaders' Learning in a National Program of Regional Professional Learning Communities. In Traxler, A., Cao, Y. & Wolf S. (Eds.), Physics Education Research Conference Proceedings, Washington, DC. DOI:

 

קהילות מורי הפיזיקה בתקשורת:

האם לימודי הפיזיקה בישראל ניצלו ממכת מוות?
עם שיעורי כישלון של 15%-20% בבחינת הבגרות בפיזיקה – משבר לימודי המתמטיקה מחוויר ; קהילת מורי הפיזיקה מודאגת ומכון ויצמן מארגן את המורים לקבוצות תמיכה, כדי לשפר בשיטות מדעיות את הוראת המקצוע ; בכיתות לפיזיקה כבר יש סימנים של מפנה. מתוך עיתון TheMarker 7/09/2015

ליצירת קשר

כל הזכויות שמורות למחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע

  • הצהרת נגישות
  • תנאי שימוש
  • מפת האתר
  • חפשו אותנו בפייסבוק