• דלג לאיזור תוכן עיקרי
  • דלג לתפריט
  • דלג לאיזור החיפוש באתר
נגישות
  • הגדלת גודל גופן
  • הקטנת גודל גופן
  • צבעים חדים
  • צבעוניות חד-גוונית
  • צבעוניות ניגודית
  • ברירת מחדל
הצהרהclose
enGo to english websiteעבעבור לאתר בעבריתשפה נוכחית
open search area

טופס חיפוש

המחלקה להוראת המדעים
מכון ויצמן למדע
המחלקה להוראת המדעים
  • בית
  • אודות
  • סגל
    • מדענים
    • מתמחים
    • בתר-דוקטורנטים
    • דוקטורנטים
    • מסטרנטים
    • יועצים ועובדי הוראה
    • צוות מינהלי
  • מחקר ופיתוח
    • רקע כללי
    • גישות חישוביות בניתוח למידה
      • אודות
      • סגל
      • פרסומים
      • פרויקטים
      • תקצירי עבודות מחקר
      • צרו קשר
    • חינוך מדעי אינטר-דיסציפלינרי
      • אודות
      • סגל
      • פרסומים
      • פרויקטים
      • תקצירי עבודות מחקר
      • צרו קשר
    • כימיה
      • אודות
      • סגל
      • פרסומים
      • פרויקטים
      • תקצירי עבודות מחקר
      • חומרי למידה והוראה
      • משאבים נוספים
      • צרו קשר
    • מדעי החיים
      • אודות
      • סגל
      • פרסומים
      • פרויקטים
      • תקצירי עבודות מחקר
      • חומרי למידה והוראה
      • משאבים נוספים
      • צרו קשר
    • מדעי הלמידה
      • אודות
      • סגל
      • פרסומים
      • פרויקטים
      • צרו קשר
    • מדעי המחשב
      • אודות
      • סגל
      • פרסומים
      • פרויקטים
      • תקצירי עבודות מחקר
      • חומרי למידה והוראה
      • משאבים נוספים
      • צרו קשר
    • מדע וטכנולוגיה בחט"ב
      • אודות
      • סגל
      • פרסומים
      • פרויקטים
      • תקצירי עבודות מחקר
      • חומרי למידה והוראה
      • משאבים נוספים
      • צרו קשר
    • מדעי כדור הארץ
      • אודות
      • סגל
      • פרסומים
      • פרויקטים
      • תקצירי עבודות מחקר
      • חומרי למידה והוראה
      • משאבים נוספים
      • צרו קשר
    • מתמטיקה
      • אודות
      • סגל
      • פרסומים
      • פרויקטים
      • תקצירי עבודות מחקר
      • חומרי למידה והוראה
      • משאבים נוספים
      • צרו קשר
    • פיזיקה
      • אודות
      • סגל
      • פרסומים
      • פרויקטים
      • תקצירי עבודות מחקר
      • חומרי למידה והוראה
      • משאבים נוספים
      • צרו קשר
    • ועדת האתיקה IRB-EDU
      • אודות
      • חברי הועדה
      • מדיניות כללית
  • למועמדים
    • תכנית לתלמידי מחקר
    • תכנית רוטשילד ויצמן
    • תעודת הוראה
  • למורים
    • מרכזי מורים ארציים
    • קהילות מורים
    • חומרי למידה והוראה
  • שרותי מחקר בחינוך
  • צרו קשר

הינך נמצא כאן

  1. דף הבית
  2. מחקר ופיתוח
  3. מתמטיקה
  4. פרויקטים
  5. תפנ"ית (תיעוד פרקטיקות, ניתוח ויישום תובנות)

תפנ"ית (תיעוד פרקטיקות, ניתוח ויישום תובנות)

צוות מוביל:

  • פרופ' אברהם הרכבי
  • ד"ר רוני קרסנטי

צוות פרויקט:

  • איתן לירון
  • ד"ר גלית נגרי-חדיף
  • צילה ירחי

מזכירות ואדמיניסטרציה:

שני מוצא

תקציר:

קהילות בית-ספריות למורי מתמטיקה המשלבות "חקר שיעור" (Lesson Study) עם שפת עדש"ה.

הפרויקט מעצב ומפעיל קהילות מורי מתמטיקה הנשענות על וידאו ככלי מרכזי לתיעוד וניתוח של פרקטיקות הוראה, בהתבסס על הגישה היפנית הנקראת "חקר שיעור" (Lesson Study). בקהילות אלה תכנון השיעורים נעשה באמצעות הכלים והשפה שפיתחנו במסגרת פרויקט עדש"ה (adasha.weizmann.ac.il).
הרעיון המרכזי של הפרויקט הוא שתובנות שמורים מפיקים מניתוח שיעורים מוסרטים ממאגר עדש"ה ייושמו לעיצוב, תכנון, הוראה בכיתות וניתוח של שיעורי מתמטיקה של המורים המשתתפים עצמם. בכך הקהילות המוצעות נותנות מענה לצרכי המערכת, המבקשת שמורים יהיו לא רק רפלקטיביים לגבי הפרקטיקה שלהם (בכל הנוגע לסוגיות מתמטיות ופדגוגיות) אלא גם יישמו את תוצרי הרפלקציה לעיצוב והפעלה של שיעורים. שֵם התכנית משקף את מהות קהילת העמיתים, שחבריה מתכננים יחד שיעורים, מתעדים בווידאו את הפרקטיקות של הוראת שיעורים אלה, מנתחים את התיעוד בכלי עדש"ה, ומיישמים את התובנות בשיעורים נוספים. כך, תיעוד הווידאו של השיעורים, יחד עם תוצרי התלמידים, משמשים חומר גלם למעגל הבא של רפלקציה והפקת תובנות מעשיות.
הפרויקט מציע גם מודל חדשני של הנחיית קהילות בית-ספריות:
כל קהילה מונחית על ידי זוג מנחים העובדים בסינרגיה: רכז/ת המתמטיקה או מורה מוביל/ה בבית הספר, ומנחה חיצוני/ת מטעמנו. ההנחיה בתחילת התהליך היא משותפת (co-facilitation), ובהדרגה תעבור האחריות על ההנחיה לידי המוביל הבית-ספרי. המנחים הבית-ספריים והמנחים החיצוניים לומדים יחד בקורס מובילים, ומצוותים בזוגות כבר מתחילת ההכשרה (כלומר כל מנחה חיצוני/ת יודע/ת לאיזה בית ספר הוא/היא מיועד/ת, ופועל/ת כצוות עם המנחה הבית-ספרי לאורך הקורס).
המחקר סביב הקהילות עוסק בין היתר בסוגיית ההתגבשות של קהילה בית-ספרית וכן בסוגיית הקיימות של הקהילות הללו. השאלות המרכזיות שאנו בוחנים הן:

  1. אילו תהליכים עוברות קהילות תפני"ת במהלך השנה הראשונה לייסודן?
  2. כיצד ניתן להגדיר קיימות של קהילת מורים לומדת באופן אופרציונלי?
  3. מה נוכל ללמוד על הקיימות של מודל תפני"ת לאורך זמן? מהן החוזקות והמגבלות של מודל זה?
ליצירת קשר

כל הזכויות שמורות למחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע

  • ועדת האתיקה
  • הצהרת נגישות
  • תנאי שימוש
  • מפת האתר
  • חפשו אותנו בפייסבוק