• דלג לאיזור תוכן עיקרי
  • דלג לתפריט
  • דלג לאיזור החיפוש באתר
נגישות
  • הגדלת גודל גופן
  • הקטנת גודל גופן
  • צבעים חדים
  • צבעוניות חד-גוונית
  • צבעוניות ניגודית
  • ברירת מחדל
הצהרהclose
enGo to english websiteעבעבור לאתר בעבריתשפה נוכחית
open search area

טופס חיפוש

המחלקה להוראת המדעים
מכון ויצמן למדע
המחלקה להוראת המדעים
  • בית
  • אודות
  • סגל
    • מדענים
    • מתמחים
    • בתר-דוקטורנטים
    • דוקטורנטים
    • מסטרנטים
    • יועצים
    • עובדי הוראה
    • צוות מינהלי
  • מחקר ופיתוח
    • רקע כללי
    • גישות חישוביות בניתוח למידה
      • אודות
      • סגל
      • פרויקטים
    • חינוך מדעי אינטר-דיסציפלינרי
      • אודות
      • סגל
      • פרויקטים
    • כימיה
      • אודות
      • סגל
      • פרויקטים
      • משאבי הוראה מתוקשבים
      • ספרי לימוד
    • מדעי החיים
      • אודות
      • סגל
      • פרויקטים
      • משאבי הוראה מתוקשבים
      • ספרי לימוד
    • מדעי המחשב
      • אודות
      • סגל
      • פרויקטים
      • משאבי הוראה מתוקשבים
      • ספרי לימוד
    • מדע וטכנולוגיה בחט"ב
      • אודות
      • סגל
      • פרויקטים
      • משאבי הוראה מתוקשבים
      • ספרי לימוד
    • מדעי כדור הארץ
      • אודות
      • סגל
      • פרויקטים
      • משאבי הוראה מתוקשבים
      • ספרי לימוד
    • מתמטיקה
      • אודות
      • סגל
      • פרויקטים
      • משאבי הוראה מתוקשבים
      • ספרי לימוד
    • פיזיקה
      • אודות
      • סגל
      • פרויקטים
      • משאבי הוראה מתוקשבים
      • ספרי לימוד
    • ועדת האתיקה IRB-EDU
      • ועדת האתיקה
  • מחקרי סטודנטים
  • למועמדים
  • למורים
    • מרכזי מורים ארציים
    • קהילות מורים
    • חומרי למידה והוראה
  • שרותי מחקר בחינוך
  • צרו קשר

הינך נמצא כאן

  1. דף הבית
  2. מחקר ופיתוח
  3. פיזיקה
  4. פרויקטים
  5. 1 מסלול הפיזיקה בתוכנית רוטשילד ויצמן, תואר שני ללא תזה למורים מצטיינים

1 מסלול הפיזיקה בתוכנית רוטשילד ויצמן, תואר שני ללא תזה למורים מצטיינים

  • רקע כללי
  • גישות חישוביות בניתוח למידה
  • חינוך מדעי אינטר-דיסציפלינרי
  • כימיה
  • מדעי החיים
  • מדעי המחשב
  • מדע וטכנולוגיה בחט"ב
  • מדעי כדור הארץ
  • מתמטיקה
  • פיזיקה
    • אודות
    • סגל
    • פרויקטים
    • משאבי הוראה מתוקשבים
    • ספרי לימוד
  • ועדת האתיקה IRB-EDU

צוות מוביל:

  • פרופ' עידית ירושלמי
  • פרופ' שמעון לויט
  • פרופ' בת שבע אלון
  • ד”ר סמדר לוי
  • ד"ר אסתר בגנו חברת צוות מוביל בעבר
  • ד"ר חנה ברגר חברת צוות מוביל בעבר

צוות פרויקט:

  • ד"ר מיכל ולטר מרצים ומנחים, הוראת הפיזיקה
  • ד"ר אמנון חזן מרצים ומנחים, הוראת הפיזיקה
  • פרופ' ירון להבי מרצים ומנחים, הוראת הפיזיקה
  • ד"ר זהורית קאפח מרצים ומנחים, הוראת הפיזיקה
  • ד"ר ניצן אקרמן מרצים ומנחים, פיזיקה
  • פרופ' רן בודניק מרצים ומנחים, פיזיקה
  • • ד"ר הגר לנדסמן מרצים ומנחים, פיזיקה
  • פרופ' מרדכי מילגרום מרצים ומנחים, פיזיקה
  • ד"ר אילון פועם קלוגרקיס מרצים ומנחים, פיזיקה
  • ד"ר אורן רז מרצים ומנחים, פיזיקה

מזכירות ואדמיניסטרציה:

רינה קמחי

תקציר:

תכנית רוטשילד-ויצמן היא תכנית אקדמית המוצעת על ידי מדרשת פיינברג לתארים גבוהים של מכון ויצמן למדע ומטרתה ליצור קבוצת עלית של מורים. התכנית מעניקה לבוגרים תואר שני ללא תזה בהוראת המדעים (MSc).

מטרת התכנית היא לחשוף את המורים להיקף הרחב של הפיזיקה העכשווית, וכן לספק להם כלים ואסטרטגיות הוראה מבוססות מחקר הנדרשים בכדי ללמד בהצלחה בכיתותיהם בתיכון. התוכנית כוללת קורסים בפיזיקה, קורסים בהוראת פיזיקה, קורסים כלליים ופרויקט סיום.

הקורסים בפיזיקה בתכנית כוללים קורס מבוא – מתמטיקה לפיזיקאים; ארבעה קורסי יסוד (מכניקה קלאסית ויחסות, אלקטרומגנטיות מתקדמת, מכניקה קוונטית ומכניקה סטטיסטית); ושלושה קורסים בתחומים נבחרים בפיזיקה (אופטיקה יישומית, גרעין וחלקיקים ואסטרופיזיקה). בנוסף, המורים משתתפים בקורס מעבדה, מצטרפים לאחת מקבוצות המחקר בפיזיקה במכון ויצמן במשך שבועיים רצופים בקיץ, ולאחר מכן מכינים דו"ח על מחקריהם במעבדה. קורסים אלו נוקטים גישה ייחודית של העמקה בהתפתחות מבנה הדעת יד ביד עם רכישת מיומנות ביישומו.

הקורסים בהוראת הפיזיקה כוללים שני קורסי הוראה קלינית: במכניקה ובאלקטרומגנטיות; קורס במידול, חקר ופתרון בעיות; וקורס על שיקולים בתכנון רצפי הוראה בפיזיקה. במסגרת קורסים אלה המורים לומדים להכיר מחקר בהוראת הפיזיקה בהקשר של קשיי תלמידים ושיטות הוראה והערכה לפיתוח הבנה מושגית, אסטרטגיות חקר, מידול ופתרון בעיות, ואוטונומיה בלמידה. הקורסים מעוגנים בפרקטיקה: המורים נדרשים ליישם בכיתותיהם אסטרטגיות הוראה מבוססות מחקר ולבחון את השפעתן של אסטרטגיות אלה על למידת תלמידיהם. נושאי שלושת הקורסים הכלליים הם קוגניציה, למידה והוראה; היסטוריה ופילוסופיה של המדע בהוראת המדעים; שיטות הערכה.

בנוסף, המשתתפים עובדים בצוותים על פרויקט גמר בהוראת הפיזיקה. במסגרת הפרויקט כל קבוצת מורים מתמקדת בנושא עכשווי בפיזיקה ולהציע כיצד לקשרו לתכנית הלימודים בפיזיקה בתיכון. עליהם ללמוד ביסודיות את הנושא ולתכנן מבנית קצרה המוצגת בפני מורים לפיזיקה.

רבים מבוגרי התכנית השתלבו לאחר סיום הלימודים בתפקידי מפתח במערכת החינוך כגון מובילי קהילות מורים, מנטורים בפט"ל או מדריכים, ומובילי יוזמות מגוונות, וכן במסגרת לימודי המשך אקדמיים.

ומה אומרים הבוגרים?

"התכנית שינתה לחלוטין את ההוראה שלי. לדוגמה, פעילויות שונות שניתן לבצע עם התלמידים כדי לקדם למידה; או מחקר פדגוגי החושף את הסיבות להצלחתה של שיטת לימוד מסוימת בניגוד לכישלון של שיטה אחרת, כלים לאבחון התפיסות החלופיות בקרב התלמידים – כל אלה משפרים את ההתנהלות שלי כמורה בכיתה"

"בתכנית גיליתי שאני לא יודעת הכל ושתמיד אפשר וצריך להתפתח כמורה ולפתח את היכולת להטמעה אישית של שיטות הוראה חדשות פורצות דרך".

"הרווחתי הבנה עמוקה יותר של הפיזיקה כמדע וכתרבות"

"התוכנית העניקה לי ביטחון עצמי גבוה יותר ושליטה טובה יותר בתכנים וגם עזרה לי לבנות ולמצוא לי מורים שותפים לדרך וחברים חדשים".

"התוכנית עודדה אותי להתפתח מקצועית, לראות מעבר לכתוב בספרות, ליזום חדשנות ולהסתכל קדימה".

תודתנו לקרן אדמונד דה רוטשילד וקרן מוריס ורוזלינד גודמן על תמיכתן בפרויקט.

לקריאה נוספת:

  • The Rothschild-Weizmann Program for Excellence in Science Teaching – A Ten-Year Report, 2008-2017
לדף הבית של הפרויקט
ליצירת קשר

כל הזכויות שמורות למחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע

  • הצהרת נגישות
  • תנאי שימוש
  • מפת האתר
  • חפשו אותנו בפייסבוק